tisdag 16 oktober 2012

Upplägget för långtidssjukskrivna

En av funderingarna som jag inte riktigt blir klok på som jag har angående situationen kring långtidssjukskrivna i Sverige är hur det ska kunna vara möjligt att utvärdera en eventuell arbetsförmåga, med tanke på alla olika möten som vi måste/behöver/förväntas gå på.

Jag är involverad i ett EU-projekt som utgör ett samarbete mellan Försäkringskassan, Socialförvaltningen och Arbetsförmedlingen. Genom projektet har jag fått en praktikplats/arbetsträningsplats i ett arkiv där vi gemensamt bedömt att jag ska prova att "arbeta" 25%. Det är tänkt att jag ska "jobba" måndag - torsdag, 2,5 timme per dag. Sedan ska en utvärdering göras på min eventuella arbetsförmåga och antingen öka tiden eller inte.

Så långt är allt väldigt enkelt och tydligt. Jag började i maj 2012 med min "praktik".

Varje vecka har jag dessutom ett eller flera möten med olika personer som är inblandade i omständigheterna kring min sjukskrivning; läkare, kontaktperson på psyk, boendestöd, Försäkringskassan, Socialförvaltningen, nätverksmöten, enskilda möten. Jag får information som jag ska ta till mig och förstå och jag förväntas ge information om olika saker som rör mitt liv på ett sammanfattande sätt.
Dessa olika möten kräver energi och tid.

Energin är ju redan från början begränsad, annars vore jag ju inte sjukskriven. Den energin hade jag behövt för att ta mig igenom vardagen hemma och mina 10 timmars "jobb" och därefter hade jag kunnat bidra med en korrekt bedömning i utvärderingen av min arbetsförmåga.

Som det ser ut nu så klarar jag inte ens av mina 10 timmars "jobb" i veckan. Får med nöd och näppe ihop vardagen hemma. Eftersom min kraft går åt till att gå på olika möten med myndigheter och samhällsinstanser. Jag får heller inte till en rullande rutin i min vardag eftersom det dyker upp nya möten med fastslagna datum/tider och jag hela tiden får lägga om planerna för "jobbet" och det jag behöver göra hemma.

Hur ska jag kunna komma ur denna onda cirkel? Hur tänkte dom, som planerade samhällets struktur och ordning? Jag förstår inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar