torsdag 18 oktober 2012

NPF coaching

Igår snubblade jag över ett begrepp som jag inte visste fanns. ADHD coach och NPF coaching. Jag har hittat en uppsjö av information kring detta. Mycket är på engelska eftersom detta startade i USA i början på -90 talet. Hittade även ett faktablad om detta som Riksförbundet Attention sammanställt.
Jag har även skummat genom (väldigt flyktigt) befintliga ADHD coacher på nätet, som finns här i Sverige och fastnade för en man som heter Lasse Andersson, som själv har diagnos och har en hemsida som tilltalade mig mycket. Han ger också föreläsningar som riktar sig till anställda som i sitt arbete kommer i kontakt med personer med diagnoser. Det som gjorde mig mest glad var det faktum att han enbart tar 100:- /gång för coaching av privatperson med funktionshinder.

Med tanke på att det är ADHD Awareness week så är det ju ingen dum idé att kanske marknadsföra lite sådant här, som är matnyttigt och som ger handfasta råd och tips.

Det finns alltför många presentationer om framgång som lyfter upp alla styrkor och målar upp en guldkantad bild över en "gåva" som lett till ett fantastiskt liv efter ett horribelt förflutet. Jag säger inte att dessa inte behövs, tvärtom! De är livsviktiga! Men det är lätt att skapa en bild där man missar de saker som i en vanlig vardag, ett vanligt liv, med vanliga förutsättningar; för de allra flesta är så stora hinder att all energi går åt till att lösa dem. De allra flesta med ett neuropsykiatriskt funktionshinder når inte framgång, har inte möjligheterna att göra det som skulle krävas för att "hamna på rätt plats" eftersom det finns för många faktorer omkring dem som omöjliggör det.

På hans hemsida snubblade jag även över "verktygslådan" som innehåller så mycket matnyttigt, både för oss med diagnos men också för andra som i sin vardag är i kontakt med personer som har diagnos. Där finns bland annat en lista på saker i vardagen där jag själv kan kryssa i vilka som innebär ett hinder för mig.

Jag tänkte själv utnyttja detta material för att förbereda mig inför möte med min boendestödjare som ska hjälpa mig forma struktur och rutiner kring min vardag men även hitta de områden/situationer som för mig innebär svårigheter.

Jag hittade också en blogg där en kvinna beskriver hur det var att få diagnos ADHD som vuxen.

Som ni kanske märkt på de senaste inläggen så är de helt bildlösa. Just nu är jag inne i en fas av enorm trötthet. Sömnbrist är en faktor. Att leva just nu är tyngre och jobbigare. Jag orkar helt enkelt inte smycka mina inlägg just nu. Men jag håller stenhårt fast vid min övertygelse att det jag skriver om och försöker nå ut med, är viktigt och av betydelse. Så även om jag många stunder förtvivlar, tappar hoppet och bara vill lägga ner hela bloggen, hela mig, så gör jag det inte! Men för att orka forma inlägg så måste annat stryka på foten, i detta fall det estetiska intrycket och visualiseringen av mina ord, som bilderna är tänkta att medföra. Ha överseende med detta är ni vänliga!

1 kommentar: