onsdag 17 oktober 2012

"ADHD/ADD som vuxen-så lyfter du fram dina styrkor"

Här kommer den utlovade recensionen av boken! Tänkte köra en recension enligt utbildningsmallen man kör i skolan.
- Titel, författare
- Sammanfattning
- Egna reflektioner

- ADHD/ADD som vuxen - så lyfter du fram dina styrkor av Lara Honos-Webb

- Författaren är psykolog och forskare i USA och har själv diagnosen ADHD. Boken innehåller berättelser om olika människor med diagnos som har uppnått framgång på ett eller annat vis, på grund av/trots sin ADHD. Personer som insett sin kapacitet, trotsat alla fastslagna normer och regler och med sina styrkor uppnått framgång. Dessa varvar hon med egna iakttagelser, uppmaningar till nytt synsätt på ADHD samt övningsuppgifter som man själv kan göra för att se möjligheterna istället för fastna i de hinder som samhället många gånger innebär.

- För mig innebar boken en fantastisk insikt på många plan. De flesta av råden hon ger i boken känns helt rätt och logiska för mig. De förklaringar som finns i boken var som balsam för själen. Mycket av det som jag själv fastnat i och sett som hinder, fel, brister, omöjligheter vändes till möjligheter, styrkor, förmågor och oändliga möjligheter. Att få en förklaring till vad som gör att jag upplever saker på ett annat sätt, reagerar på ett annat sätt, känner som jag gör och dessutom få tips om hur jag ska se på det på ett bra sätt istället för att bli ifrågasatt eller bemött som ett "handikappat miffo" som ska passas in i en fyrkant till vilket pris som helst; det var en enorm befrielse!

I boken finns ett kapitel om relationer och föräldraskap och jag kunde för första gången inse mina unika styrkor som mamma istället för att känna mig skuldtyngd och misslyckad. Där fanns även tips och exempel på hur jag kan använda mina egenskaper till att kunna kombinera min hjärnas konstanta behov av stimulans och utmaning med att ägna mer tid åt mina barn. En win-win situation för alla helt enkelt!

Mycket av boken cirkulerade kring hur man ska hantera arbete och sin ADHD. Det var lite betungande ibland eftersom jag själv är sjukskriven. Men jag insåg också att hon ju givetvis skriver utifrån ett amerikanskt perspektiv och en amerikansk samhällsuppbyggnad. Deras sociala skyddsnät är ju inte likadant som det vi har i Sverige.

Allt som allt var boken en helt fantastisk energikick och positiv motvikt till den generella inställningen som vården och samhället har. Att för en gångs skull få känna, att de egenskaper som i regel lyfts fram som svårigheter, brister, funktionshinder, störningar, genetiska "fel" plötsligt blir belysta från en helt annan synvinkel och presenteras som förmågor, styrkor, unika drag som om de utnyttjas på rätt sätt ger oss, med ADHD, en placering där vi med lätthet utför mycket mer och når mycket längre än en genetiskt "normal" person. Vi ser, känner och sammanfattar information på ett helt annat plan än andra. Finge vi möjligheten och tillåtelsen att blomstra på vårt sätt så når vi stjärnorna, utan tvekan!

Jag har för avsikt att i framtida inlägg citera stycken ur boken som för mig kändes betydelsefulla och mina tankar kring dem.

Jag knyter ihop påsen med ett enkel bild som jag har i huvudet, som säger det mesta, tycker jag:
Vad är vitsen med att vara en topprankad formel 1 bil när man inte får möjligheten att köra på en bana utan ständigt får köra på oframkomliga skogsstigar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar