tisdag 11 september 2012

Update på Binaural och Isochronic beats

De flesta har hört talas om hjärnvågor. Jag tänkte försöka mig på att förklara det enkelt, om det nu går...

 När vår hjärna arbetar så avger den elektriska pulser som mäts i  Hz (Hertz) som är antal vågor per sekund. Beroende på vilket tillstånd hjärnan befinner sig i så avger den olika pulser. Det finns olika kategorier för hjärnvågorna:

Delta, frekvensbandet 1 - 3 Hz. Delta-vågorna är höga och breda. De förekommer normalt under djup drömlös sömn och hos spädbarn före 1-årsåldern. Delta-vågor uppträder i samband med medvetlöshet samt när man befinner sig i ett trance-tillstånd; typ hypnos, djup meditation.Delta-vågorna förefaller även uppträda när man av någon anledning tappar koncentrationen under utförandet av en uppgift. Delta-vågor uppträder hos individer med ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder)-rubbningen, särskilt då i den variant där uppmärksamhetsstörningen dominerar. När en sådan person ställs inför en specifik uppgift, har man kunnat konstatera att delta-vågor börjar uppträda i samband med att personens engagemang i uppgiften minskar för att sedan upphöra.Delta-vågor påstås ibland vara ett tecken på att hjärnan kopplar sig fri från den fysiska verkligheten och söker sig ner till sina undermedvetna avdelningar.

Theta,  i frekvensbandet 4 - 7(11) Hz. Theta-vågor förekommer inte, under normala förhållanden, hos en fullt vaken vuxen individ. De är däremot normalt förekommande upp till puberteten.Theta-vågor uppträder i gränszonen mellan sömn och vaka samt anses ha samband med den skapande/kreativa processen och emotionellt laddade fantasier.

Alfa, i frekvensbandet 8 - 13 Hz. Alpha-aktivitet dominerar vågmönstret hos en avslappad normal vuxen individ särskilt om vederbörande ligger bekvämt med slutna ögon "utan att tänka på något särskilt".

Beta,  i frekvensbandet 14 - 30 Hz. Beta-rytmen är det dominerande vågmönstret hos den vakne, alerte individen som med öppna ögon analyserar sin omgivning, ställer frågor och försöker lösa problem.

Gamma, i frekvensbandet 30 - 80 Hz. Gamma-rytmen anses vara det vågmönster med vars hjälp hjärnan samordnar aktiviteten i åtskilda hjärnbarksområden. Gamma-rytmen åstadkommer sammanbindningen av olika sinnesintryck till en helhet samt möjliggör ett samordnat beteende anpassat till omgivningens krav (The binding phenomenon).Gamma-aktivitetens betydelse för inlärning och minneslagring påtalas i många sammanhang.

Snabba vågor och ultrasnabba vågor, i frekvensbanden 80 - 200 Hz., respektive 200 - 600 Hz. Dessa vågmönster är onormala. De kan registreras under fokala epileptiska anfall och utgår från den nervcellsansamling som startar anfallet.

Denna information har jag inhämtat på www.nervsystemet.se,

Genom binaural och isochronic beats (finns även monaural beats men har inte tagit reda på så mycket om det än) kan man aktivera olika hjärnvågor i vår hjärna och uppnå önskad effekt. Skillnaden mellan binaural beats och isochronic beats är att i binaural beats så sänds ljudvågor ut i hörlurar med olika hertz, te.x 110 Hz i höger öra och 100 Hz i vänster öra och därmed aktiverar man hjärnan att registrera skillnaden dvs 10 Hz och därmed triggar man igång Alfa vågor (se ovan för beskrivning). Isochronic beats är en ljudvåg som skickas ut i en pulserande rytm i olika intervaller för att uppnå samma effekt som med binaural beats. Vad jag har förstått så är isochronic beats mer effektfullt och kraftfullt än binaural beats. Jag kan inte uttala mig om det än eftersom jag inte anser att jag provat på det tillräckligt länge.

Med denna information har mängder med forskare och annat löst folk (det finns alltid sånt inblandat när det handlar om att tjäna pengar på människors mående... tyvärr) skapat program för olika sorters bruk. Jag har tidigare berättat om appar som jag har på min smartphone som jag testar. Jag kan nu meddela att jag personligen upplever att appen BrainWave 30 programs som en seriös app som använder sig av Binaural beats. Den är smidig och enkel att förstå sig på och det finns smidig information till alla program som finns.
Det är denna app jag använt mig mest av när jag ska somna eller lindra ångest. På mig fungerar det klockrent. Enda gången jag inte fått det att fungera var igår men då var jag i extremt hög spinn på grund av jobbiga problem i mitt privatliv som stressar  mig och eftersom jag är väldigt stimmig på kvällarna när effekten av ritalin avtar så drar jag slutsatsen att jag var lite för splittrad för att vara mottaglig för programmet.
Jag har nu hittat en app som använder isochronic beats och den heter Mind Wave 2. Den har också förklaringar till de olika programmen så det ska bli spännande att testa vad som händer.

Sen finns det en hel uppsjö med program och annat "skräp" på nätet där det påstås att man kan förändra hela sitt liv, uppnå all rikedom och lycka och bli en fantastisk idrottsman osv osv... om man köper ljudprogram för en viss summa pengar. Jag vet inte riktigt vad jag tror om det... Eller jo, det vet jag ju egentligen... Jag tycker det är lurendrejeri på hög nivå. Men jag VET inte. Jag tror personligen inte att man kan uppnå extatisk lycka och framgång med "bara" ljudvågor. Man måste för det första må ganska bra och vara stabil för att orka genomföra sådana förändringar som dessa kommersiella, digitala,  reklampelare utlovar, TROR jag. Däremot är jag helt övertygad om att man kan bli avslappnad genom att aktivera hjärnvågor för avslappning som bevisligen är de hjärnvågor vi har när vi ÄR avslappnade. Jag tycker det finns en viss skillnad där.

Känner ni för det så ut och googla på nätet men glöm för all del inte bort det sunda förnuftet.

Hoppas att jag lyckats frambringa lite klarhet i detta med hjärnvågor i alla fall!

Kom även ihåg att det finns en mycket bra sida med Isochronic beats www.iso-tones.com där man kan lyssna på olika program gratis. Det är inte farligt och det finns inga biverkningar och skulle det mot all förmodan kännas obehagligt när man lyssnar så är det bara att stänga av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar