tisdag 18 september 2012

Min bild av ADHD och Asperger

Hittade en beskrivning av ADHD  som jag tycker stämmer rätt bra.

Från samma källa www.habilitering.nu har jag handplockat lite information om Aspergers syndrom också. Handplockar gör jag för att det stämmer mer överens med mig och det är min blogg. Vill ni ha hela beskrivningen får ni kolla länken.



"Många personer med Aspergers syndrom har en påtaglig brist på social inlevelseförmåga och sunt förnuft i sociala sammanhang. Det kan leda till att man har svårt att förstå och använda sig av underförstådda sociala umgängesregler. Ibland kan andra därför uppleva personer med Aspergers syndrom som egocentriska eller känslokalla."
"För en person med Aspergers syndrom kan det vara svårt att få kamrater. Många gånger kan det förklaras av att andra som inte har Aspergers syndrom har svårt att förstå varför personen beter sig och reagerar som hon eller han gör.
Det är inte ovanligt att personer med Aspergers syndrom söker kamrater enbart utifrån en aktivitet de gillar eller ett intresse. Ofta är den typen av relationer utan någon ömsesidighet.
Barn med Aspergers syndrom har ofta en "veta bäst-attityd" som kan ställa till problem i relationerna med andra. De kan kommentera och rätta både barn och vuxna i sin omgivning utan att förstå eller tänka på att det kan väcka irritation. Det kan leda till att ett barn blir illa omtyckt och får svårt att få kamrater."
Många personer med Aspergers syndrom brukar tidigt i sitt liv ha ett stort behov av rutiner. Behovet av rutiner växer dessutom ofta med åren. Många tonåringar och vuxna har rutat in sitt liv mycket hårt. Det skapar förutsägbarhet och trygghet. Men det gör också att man blir väldigt sårbar när en rutin av någon anledning bryts.
Behovet av rutiner kan börja ganska enkelt. Det kan handla om att det måste vara vissa rutiner när man ska gå och lägga sig eller att man måste sitta på en speciell plats i bilen.

Theory of mind

Theory of mind är ett begrepp för förmågan att förstå att varje människa har egna tankar och känslor och att dessa tankar och känslor påverkar människans beteende. Den här förmågan innebär också att man inser att man själv kan ha andra tankar och känslor än andra, trots att man befinner sig i samma situation.
Många med Aspergers syndrom har en begränsad Theory of mind. Det innebär att en stor del av andra människors beteenden och reaktioner blir svåra att förstå. Det blir också svårt att veta vilken information andra personer behöver få för att de ska kunna förstå vad man vill eller känner.

Central koherens

För att förstå omvärlden måste man ha en förmåga att sammanföra små detaljer till en helhet. Den här förmågan kallas för central koherens. Många personer med Aspergers syndrom kan ha svårigheter med det, de har en så kallad svag central koherens. Det innebär att omvärlden kan uppfattas som fragmentarisk, en massa detaljer som man har svårt att sammanfoga till en begriplig helhet. En annan följd är att man kan få svårigheter att använda sig av sammanhanget för att förstå detaljer, till exempel vad ett ord med flera betydelser har för innebörd i en viss text eller vad en kommentar eller gest kan betyda i en speciell situation.

Exekutiva funktioner

Exekutiva funktioner är ett samlingsbegrepp för många olika förmågor. Framförallt gäller det förmågor som är nödvändiga för att kontrollera, utvärdera och förändra det egna beteendet i olika situationer. De exekutiva funktionerna är inblandade när vi planerar vad vi ska göra, när vi bestämmer oss för att sätta igång att göra något och när vi måste ändra våra planer då något oförutsett inträffar.
Det är vanligt att personer med Aspergers syndrom har svårigheter med de exekutiva funktionerna. Det innebär att man till exempel kan fastna i ett och samma beteende eller har svårt att komma igång med saker och ting. Man kan också ha svårt att stoppa ett beteende trots att man vet att man borde.

Minne

Det finns väldigt lite forskning om minnet hos personer med Aspergers syndrom. Den forskning som finns menar att personer med Aspergers syndrom har svårt att komma ihåg saker som man varit med om och att utnyttja dessa erfarenheter i andra likartade situationer. Det finns också forskning som visar att minnet hos personer med Aspergers syndrom inte är organiserat på ett sådant sätt att det är lätt och går snabbt att plocka fram minnen.
Relativt ny forskning antyder att personer med Aspergers syndrom utnyttjar fakta- och språkminnet (det semantiska minnet) även för saker som de flesta andra sparar i andra mer automatiserade minnen. Ett exempel kan vara minnet för hur man går tillväga när man ska laga sin frukost. Det semantiska minnet är ett aktivt och medvetet minne. Det innebär att det tar längre tid att genomföra sådant man lagrat där eftersom man måste plocka fram det på ett medvetet sätt istället för att det går av sig själv.

Begåvning

Även om personer med Aspergers syndrom är normalbegåvade eller ibland högt begåvade, är det ganska vanligt med en ojämn begåvning. Man kan till exempel ha svårigheter att lösa enkla uppgifter som rör vardagliga göromål, samtidigt som man kan svara på komplicerade kunskapsfrågor på mycket hög nivå.
Många personer med Aspergers syndrom har lättare för uppgifter som kräver språklig förmåga medan logiska uppgifter som inte kräver språkkunskaper kan vara svårare.


2 kommentarer:

  1. Jag uppskattar detta inlägg väldigt mycket. Speciellt av vad det står av om Central koherens. Jag hade ingen aning om att mitt liv bestående av pusselbitar hade ett namn! Jag hamnade i ett sorts deja vu läge. Bara de senaste dagarna, förklarar detta.
    Vet du om det finns mer att läsa om Central koherens? Kollade lite på Google, men tyckte det var lite. Som jag finner det intressant. Tack för detta super inlägg! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir!!! :-) Tack! Underbart att jag kan hjälpa och att jag faktiskt kan göra lite skillnad där ute i världen :-) På rak arm vet jag inte om det finns mer... Kan kolla runt lite och återkomma till dig vid tillfälle :-) KRAM

      Radera