onsdag 12 september 2012

Ledsen!

Jag är så arg och ledsen och frustrerad över mig själv och mina oförmågor! En av dom är min totala oförmåga att förhålla mig till min ekonomi. För några månader sedan fick jag upp ögonen och insåg att jag verkligen inte har någon som helst uppfattning om hur jag hanterar min ekonomi. Det är ett under över alla under att jag inte befinner mig hos kronofogden! Idag låg det i brevlådan en påminnelse på en räkning som jag var helt övertygad om att jag betalat. Men nej, den hade jag visst inte betalat alls. Nu var det pålagt en avgift på 50 kr som straff. Jag har inte råd att betala den... Den här månaden har jag ändå varit väldigt noga med att fundera över vad jag lägger mina pengar på och bara köpt det jag behöver. Jag tyckte att jag hade råd att köpa en färgpatron till min skrivare som varit slut i flera månader och ett par andra saker som varit slut väldigt länge men som jag nu kände att jag kan köpa. Det jag unnade mig var en box med "The Big Bang Theory" som var nedsatt på webben. Men detta köpte jag enbart för att jag tyckte att jag hade såpass mycket pengar över att det faktiskt fanns utrymme för den utgiften. Sen sa det bara "swoooosh" och nu har jag ett par hundra kvar som ska räcka i två veckor. Det har varit läkaravgifter, medicinavgifter och uppenbarligen ska jag betala 100:- i veckan för att få min puls och mitt blodtryck kollat pga insättningen av Ritalin. Imorgon ska jag till arbetsterapeut för att få mitt efterlängtade kedjetäcke för ångestdämpning och detta besök kostar givetvis också pengar som jag inte har. Mina barn kommer till mig i helgen och det finns inget utrymme för utgifter alls. Vad är det för FEL på mig???!!! Jag har verkligen FÖRSÖKT hålla i mina pengar och kämpa för att försöka förstå hur jag ska bete mig för att pengarna inte bara ska "rinna genom fingrarna" på mig :-(
Jag har ansökt om god man för några månader sedan men allt ska ju ta sån förbannad tid i detta land! Jag vill bara gråta och gråta och gråta!
Igår var jag och kollade puls och blodtryck och min kontaktperson på psyk sade att hon skulle prata med min läkare och därefter återkomma med svar på om jag skulle börja ta en tablett till på eftermiddagen eftersom effekten går ur efter 6 timmar. Jag bad även om att få något som är lugnande på kvällen om jag inte skulle öka dosen. Jag väntade hela dagen igår på svar men hörde inget och inte heller idag har jag hört något. Det är också väldigt frustrerande och ger mig ångest. Under läkarbesöket så upprepade min läkare ett flertal gånger att Ritalin tas på morgonen och eftermiddagen. Och jag fick beskedet att jag skulle börja med en tablett för att sedan efter någon vecka utöka till två tabletter spridda på dagen.
Mina sena eftermiddagar och kvällar är riktigt jobbiga eftersom rörigheten kommer tillbaka och ofta är jag så uppjagad när jag ska gå och lägga mig att det är jättesvårt att varva ner och somna. Som tur är så har jag mina ljudvågor till natten men min frustration över effekten som går ur, ökar varje dag och det blir svårare och svårare att hantera.

Jag försöker så mycket jag kan att vara ansvarsfull och ha kontroll och sen blir jag så ledsen när det känns som att inget fungerar i allfall...

2 kommentarer:

  1. Ett litet tips på hur jag brukar att göra:

    Att göra en ekonomisk översikt, antingen för hand eller på datorn. Där man skriver upp sin inkomst och sina utgifter. Utgifterna skriver man varje av dem man har. Sedan gör man en uträkning, inkomsten minus utgifterna.

    Detta kan kanske hjälpa dig, medan du väntar på en godman. Summan blir alltså det du har över, efter räkningarna och de andra "obligatoriska utgifterna".

    Tips två:

    Ha uträkningen där du kan se den, upphängd på väggen eller på någon anslagstavla, eller vad som passar en själv.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gumman! Fast så långt är det inga som helt bekymmer för mig... Mitt problem ligger i att jag överhuvudtaget inte förstår hur jag ska förhålla mig till de pengar jag har att röra mig med kontra vad saker kostar och tiden som mina pengar ska räcka innan nya kommer in :-( Blir lika ställd och förvånad varje gång pengarna plötsligt är slut och jag inte har en susning om var de har tagit vägen och inser att det är X antal dagar/veckor innan nya pengar kommer in...
      När jag tittar bakåt och räknar på det så är det klockrent men precis när det händer så har jag ingen uppfattning om det...

      Radera