måndag 3 september 2012

Det faller på plats, fast ändå inte...

Imorgon ska jag träffa min läkare för första gången på flera månader. Jag har dammsugit internet i min jakt på information och kunskap om olika mediciner. Jag har sörplat i mig information från människor omkring mig och dessutom mailat en lista på olika medicinska alternativ, till min läkare. Imorgon gäller det! Jag vill, tillsammans med henne göra upp en behandlingsplan framåt. Jag vill prova medicin för ADHD samtidigt som jag vill prova en liten dos antipsykotika eller neuroleptika (Zyprexa eller Risperdal) för Aspergern och dessutom ha ett ångestdämpande preparat som kanske fungerar... Nedan radar jag upp de olika mediciner som jag stött på, på nätet och hört om från andra. Information om dessa finns på FASS för er som vill veta mer.


Valdoxan: antidepressiv agomelatin
Buspiron: ångestdämpande
Lyrica: antiepileptika
Zyprexa: Neuroleptika
Risperdal: antipsykotika
Klomipramin: ångestdämpande, antidepressiv
Abilify:  antipsykotika
Aurorix: antidepressiv MAO hämmare
Concerta, Ritalin, Medikinet: Centralstimulerande, metylfenidat (ADHD)

Jag tänkte diskutera med min läkare om några av dessa mediciner kunde vara aktuella att testa på mig. Känner mig inte så jättesugen på att leka försökskanin igen men nu är det ju direkt riktat mot faktiska diagnoser som fastställts och inte något testande på måfå, som det varit innan.

Jag har ju tidigare nämnt att jag inte svarar på SSRI preparat och att SNRI preparat förvandlar mig till en veritabel häxa. Men medicinerna ovan är inget av detta. 

Målet är att fortfarande få vara JAG men kanske lite dämpad, så jag kan bli mer effektiv, mer fungerande och lugnare i sinnet...



Idag låg dessutom ett trevligt brev i brevlådan från Försäkringskassan... Uppenbarligen går mina sjukpenningdagar ut om en månad och om jag vill fortsätta ha sjukpenning så är det varsågod att ansöka på nytt. Däremot får jag inte längre 80% av min inkomst utan den ska sänkas till 75% i såna fall. Så, just när jag börjar få ordning på alla andra aspekter på mitt liv så börjar karusellen på nytt, känns det som... Att fokusera på min praktikplats och försöka komma upp i att jobba 10 timmar i veckan verkar vara en helt omöjlig uppgift för som det är nu så ränner jag på möten med olika instanser flera gånger i veckan och de tar så sjukt mycket energi hela tiden att jag är totalt utmattad...

4 kommentarer:

  1. Det är bra att du försöker hitta saker som kan göra din situation och mående bättre. Men ett tips är att verkligen fundera och reflektera om Risperdal verkligen är bra. Jag har själv haft den och fått väldigt mycket biverkningar. Men det behöver givetvis inte bli så för dig. Men av egen erfarenhet så är det och de andra antipsykotiska medicinerna starka, trots låg dos.
    Men bra tycker jag, att du börjar fundera. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet att många neuroleptika har sjukt många biverkningar. Har blivit slussad genom ett gäng av dom under de senaste åren... Men jag tycker det är kanon att du delar med dig av dina erfarenheter också. Man kan aldrig få för mycket kunskap :-) Det jag vet att jag svarat hyfsat bra på tidigare är Zyprexa, i låg dos. Men det var innan jag fick mina diagnoser och jag bara var en "allmän" försökskanin hos psyk... Men nu börjar jag med behandling mot ADHD'n till att börja med. Sen har min läkare och jag en ungefärlig plan för hur vi går vidare efter det :-)
      Vad har du för mediciner?

      Radera
    2. Jag har Lamotrigin för humörstabilisering, Seroquel som har hjälpt att minska mina psykotiska besvär, Strattera mot min ADHD och så har jag även Sobril och Stilnoct vid behov. Sen under den senaste tiden har jag börjat med en medicin som hjälper mot pms, Permalex heter den.

      Radera
    3. Innan min utredning så trodde läkarna att jag led av bipolär sjukdom och testade massa mediciner på mig... Fick utslag av lamotrigin och blev en bitch på Strattera och Seroquel :-( Ritalin verkar dock fungera på ADHD:n i allafall, för min del. Däremot är det lite jobbigt med "aspigheten" som kommer fram tydligare... Sobril och Stesolid dämpar inte ångest alls på mig. Den kapslar bara in mig i mig själv MED min ångest och jag kan inte få ut den eller uttrycka den... Hoppas dock på att eventuellt få prova Buspiron när jag fasat in på Ritalin.

      Radera