måndag 6 augusti 2012

Måndag

Nu verkar det värsta av hyperaktiviteten ha lugnat ner sig. Jag drar en lättnadens suck och hoppas innerligt på att jag ska kunna göra något konkret av min rastlösa energi. Nu är inte hjärnan blockerad av tusen miljoner snurrar i sekunden och förhoppningsvis kan jag börja plocka på mig och strukturera upp informationen jag vill förmedla här på min blogg. Jag är fortfarande helt nyfödd på området, har jag insett. Men det ska jag minsann ändra på ;-)

Jag har planer på att lägga upp information om medicinering och sammanfatta olika teorier, både egna och andras och varva det med lite "dagbok" så att jag själv kan följa mina upp och nergångar.

Jag kan berätta att jag sedan januari 2009 ätit antidepressiva som heter Fluoxetin (SSRI). Jag har ätit olika doser med allt från underhållsdos till maxdos. För lite drygt en månad sedan bestämde jag mig för att trappa ut den. Jag känner mig fortfarande likadan som innan. Det vill säga, jag kan inte säga om medicinen gjort någon som helst verkan på mig över huvudtaget! Om möjligt så känner jag mig mycket klarare i huvudet efter att jag slutade med medicinen.

Jag är väldigt känslig för mediciner som påverkar psyket. Jag regerar kraftigt på höjning och sänkning av doser. Ångestdämpande mediciner har jag också reagerat jättekonstigt på. Benzo preparat gör så att jag blir avskärmad mot yttervärlden fast jag har fortfarande samma ångestnivå. Den enda skillnaden är att jag blir "inlåst" med min ångest i mitt avskärmade tillstånd och kan inte förmedla den eller få utlopp för den heller. Riktigt läskigt!!! De vanliga pillrena Lergigan och Atarax verkar också på konstiga sätt. Lergigan slår ut mig fullständigt. Jag går omkring med baksmälla på dom i ungefär ett dygn... När jag väl vant mig vid dom så gör dom ingenting alls. Atarax reagerar jag inte ens på som det känns. Det jag inte provat än är Buspiron. Jag är som sagt novis på detta. Har ni fler tips på ångestdämpare så tar jag tacksamt emot dem!

Just nu tar jag alltså inga mediciner alls. Vilket ioförsig är toppen eftersom jag behöver ha en utgångspunkt när jag väl börjar testa olika mediciner för min ADHD och Asperger.

Alla funderingar kring medicinering och egna erfarenheter från er läsare tar jag mer än gärna del av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar