onsdag 15 augusti 2012

Binaural beats, Isochronic beats

Binaural beats or binaural tones are auditory processing artifacts, or apparent sounds, the perception of which arises in the brain for specific physical stimuli. This effect was discovered in 1839 by Heinrich Wilhelm Dove, and earned greater public awareness in the late 20th century based on claims that binaural beats could help induce relaxation, meditation, creativity and other desirable mental states. The effect on the brainwaves depends on the difference in frequencies of each tone: for example, if 300 Hz was played in one ear and 310 in the other, then the binaural beat would have a frequency of 10 Hz.
The brain produces a phenomenon resulting in low-frequency pulsations in the amplitude and sound localization of a perceived sound when two tones at slightly different frequencies are presented separately, one to each of a subject's ears, using stereo headphones. A beating tone will be perceived, as if the two tones mixed naturally, out of the brain. The frequencies of the tones must be below 1,000 hertz for the beating to be noticeable. The difference between the two frequencies must be small (less than or equal to 30 Hz) for the effect to occur; otherwise, the two tones will be heard separately and no beat will be perceived. An on-line sound example of a sound with binaural beats can be found here.
Binaural beats are of interest to neurophysiologists investigating the sense of hearing.
Binaural beats reportedly influence the brain in more subtle ways through the entrainment of brainwaves and have been claimed to reduce anxiety and provide other health benefits such as control over pain.


Har kopierat detta rakt av från Wikipedia.  

Här finns en vetenskaplig studie på samma ämne. Det är så intressant och så tragiskt att detta inte är mer utbrett!

Tycker någonstans att det är så fantastiskt spännande! Personligen är jag helt övertygad om att denna vetenskap skulle kunna vara så många till så stor hjälp! Istället för en massa syntetiska mediciner och preparat så utnyttjar man kroppens helt egna resurser för att reparera sig och må bättre! Jag tänker fortsätta experimentera med detta. Jag har på min iPhone en app som heter Brain Wave. Där finns 30 olika program med olika syfte. Man kan lyssna på förinställda program eller själv förlänga dem upp till 5 timmar. Vissa program är uppdelade i olika steg om 10 minuter. Jag har provat några av dom och har inte hittat något negativt med dom än. Jag återkommer framöver med information om hur det fungerar på mig. Jag tänker att jag använder dem i bland annat ångestdämpande och lugnande syfte. Det finns massa varianter på koncentration och fokus. Alla binaurala ljud ska man lyssna på med hörlurar. En del av programmen kan jag köra medan jag är på väg med bussen någonstans eller gör annat. Andra ska man slappna av till. 

Jag kan meddela att den ångestdämpande effekten från gårdagens 40 minuter långa ljudsession fortfarande håller i sig! DET tycker jag är helt otroligt! Det har trots allt uppstått situationer idag som vanligtvis sätter igång ångestspiralen med tanke på hur "hypad" jag fortfarande känner mig. 

Har också hittat information om Isochronic beats. Återigen verkar det vara hemskt svårt att hitta information på svenska. 

Jag har hittat en hemsida med både Isochronic och binaural beats där man kan testa lite själv om man känner för det. Här är den. 

Jag tror dock att man ska vara försiktig med vad man kastar sig över där ute på nätet... Jag är sån att jag lätt spinner loss och ska prova ALLT på SAMMA GÅNG. Där tror jag att jag måste vara försiktig. Lagom är tillräckligt. Jag börjar med att fokusera på avslappning och ångestdämpning. Det är mitt primära mål.

Jag vet att jag kommer att fortsätta prova och experimentera. Om jag kan påverka min hjärna i de riktningar jag vill med hjälp av ljud så kan jag uppnå stordåd! 

Om ni har något att tillägga, egna erfarenheter, tips, ideer... Tveka inte att berätta! Jag är så nyfiken på allt som kan tänkas finnas där ute som kan hjälpa mig! 




2 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag skulle våga prova det där vid tillfällen då jag har ordentlig ångest. Min första reaktion är att det låter otäckt, lite hotfullt. Men jag kan ändå gå med på förklaringarna till varför det skulle fungera, så jag kanske kan testa något av det vid ett tillfälle då jag inte är alltför nojig att påverkas negativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du tänker helt rätt. I situationer där man upplever en sån intensiv känsla så är det inte läge att plocka in nya saker som man inte känner full tillit till. Man behöver nog prova det i hyfsat lugnt läge när man har "lite" ångest så man har grepp och kan förhålla sig till hur det fungerar för en... Sen, utifrån den effekt man upplever, kan man ha det som redskap vid extremläget om det skulle vara aktuellt :-)

      Jag är ju lite för impulsiv i sådana lägen så jag kastar mig huvudstupa in i nya saker utan att tänka efter före :-)

      Men jag resonerade som så att om jag kan peta i mig mediciner utan att veta vad de gör, som är artificiella så borde det inte vara farligt att lyssna på ljud som är naturliga och som triggar naturliga "saker" i hjärnan :-)

      Radera