torsdag 22 november 2012

Man retar inte upp en ADHD-brud... Inte om man är klok...

I tidigare inlägg har jag visat bilder från min lägenhet. Att vara "adhd" är att vara väldigt mycket av allt åt alla håll. På gott och ont... Nu har adhd-björnen väckts och det blir inte kul för någon...

Nedan följer ett utdrag av det mail jag sände till vd för Witalabostäder och besiktningsmannen för 2 veckor sedan:

"Vid kontakt med vaktmästare här på området fick vi besked att vi kunde få tillträde till lägenheten vid 10 tiden. Vi kom runt 10,30 och då stod två personer inne i lägenheten och putsade fönster för glatta livet och besiktningsmannen informerade oss att vi inte kunde få tillträde innan kl 12 och att detta stod i de papper jag fått. Vi blev ganska snopna då vi redan fått "ok" på att vi skulle få nyckeln klockan 10. Hela läget var väldigt stressigt och rörigt, minst sagt. En flytt är väldigt påfrestande även i den bästa av världar och för mig var den obeskrivligt plågsam eftersom jag lider av utmattningsdepression och inte mår speciellt bra. Jag fick besked att lägenheten inte var godkänd enligt besiktningen som gjorts och att det var mycket som behövde åtgärdas. Bland annat var tapeterna i sådant bedrövligt skick att det behövdes omtapetsering i samtliga rum. Städningen var också under all kritik. Vid en snabb överblick såg jag att viss städning behövdes och blev erbjuden av besiktningsmannen att få anlitat en städfirma. Men då jag redan fått alla mina saker inflyttade i lägenheten och det stod saker överallt och det vid ett snabbt ögonkast inte verkade så "smutsigt" så kom jag överens med besiktningsmannen om en kompensation om 500:- som skulle regleras via hyresavi. Jag var bara så sönderstressad och utmattad att jag ville flytta in och bo in mig i mitt nya hem och vila.
Jag talade även med besiktningsmannen dagen efter, den 2 oktober 2012, då vi kom överens om att jag skulle besöka kontoret omgående och välja ut tapeter till tre rum så att jag kunde få renoverat så snart som möjligt. Jag fick uppfattningen, för jag frågade flera gånger, att detta kunde och skulle göras inom de två närmaste veckorna så jag kunde avvakta med att packa upp mina saker i dessa rum som berördes av omtapetseringen. Jag tänkte att jag fick väl stå ut i två veckor med att bo i kartonger istället för att packa upp för att sedan behöva packa ihop allt igen. Det kändes dock väldigt nedslående att inte kunna bo in mig direkt. Efter närmare tre veckor samtalade jag kort med besiktningsmannen, när han passerade utanför, och då fick jag beskedet att omtapetseringen i min lägenhet var uppskjuten på obestämd tid eftersom det fanns tomma lägenheter som prioriterades, gällande renovering. Jag kände mig minst sagt nedslagen och kränkt av det beskedet. Jag betalar ju hyra för den lägenhet jag inte ens kan bo in mig i för att jag väntar på en renovering som skulle blivit genomförd inom två veckor efter inflyttning och nu skulle jag snällt få vänta för att TOMMA lägenheter prioriteras. Och för att citera Ert avtalsvillkor så står det att "arbete skall ske utan onödig tidsspillan".
För att lösa detta stressmoment beslutade jag då att avböja renovering i de rum jag bestämt och meddelade att jag endast vill ha nya tapeter i köket. Jag prioriterade att värna om min mentala hälsa och försöka bo in mig istället.
Nu har jag bott här i lite drygt 1 månad och ju mer jag upptäcker här i lägenheten och det jag får bekräftat av flera grannar så kan jag inte annat än att säga att detta inte kan kallas för en bostad. Detta är en sanitär olägenhet! Det skulle behövas en totalsanering av alla ytor i denna soptipp! Den person som bodde här innan har inte haft det minsta begrepp om vad hygien är!
Nedan kommer jag att skriva en lista på det jag hittills upptäckt, som är så obeskrivligt äckligt och vidrigt att det bär mig emot att ens ha mina egna barn här, med risk för vad de kan utsättas för:
- Toalettstolen var inte rengjord mer än ytligt avtorkad, runt avloppskanten på toalettstolen fanns intorkad, nerkissad, kattsand.
- Jag fick tvätta och skura av HELA badrummet, från golv till tak. Det var smutsfläckar runt om på väggarna och listerna. Badkarskanten var täckt av en kladdig hinna.
- Köksskåpen har jag torkat ur eftersom de var avtorkade med en smustig trasa och det fanns grå rinnmärken och var klibbigt i skåpen. Trots noggrann avtorkning så luktar skåpen illa! Jag har ställt små skålar med kaffepulver i skåpen för att det inte ska lukta så illa.
- In under golvlisterna i vardagsrummet finns ett obeskrivligt klet, som lika gärna kan vara avföring efter katter. Enligt uppgifter från grannar så använde hyresgästens katter golv och väggar som kattoalett och klösbräda. De lätta fuktskador som uppträder på parketten i vardagsrummet kan alltså lika gärna vara katturin. På sina ställen finns fuktskador på tapeterna också som jag inte ens vill spekulera vad det är.
- Avloppet i köket har luktat vedervärdigt sedan jag flyttade in och jag försökte rengöra rören under diskbänken själv men fick avbryta detta då jag höll på att kräkas av stanken och det jag hittade i rören. Jag är inte kvackelmagad i vanliga fall, men något så vidrigt har jag aldrig upplevt. Jag meddelade vaktmästaren omgående och han skruvade tillbaka rören och skulle kontakta rörmokare för byte av rören. Det läcker lite ur dessa rör och någon rörmokare har ännu inte synts till. Jag har ställt en hink under och försöker att inte öppna skåpet under diskbänken då stanken är vidrig.
- I kylen finns en obehaglig lukt av något unket och ruttet som inte kommer från något av det jag har i kylen, jag har torkat ur kylen men lukten består.
- Idag gjorde jag misstaget att kika in under kylen och frysen och måste säga att det också var något av det vidrigaste jag någonsin sett!
- På tapeterna i varje rum finns "klet" som vid närmare undersökning inte kan vara annat än snor. Tapeten i köket var nerkletad med matrester (den har jag skrubbat med vatten, rengöringsmedel och en liten del klorin), jag har även torkat av tapeterna i sovrum 1.
- Fibernätet som är inkopplat i lägenheten fungerade inte alls när jag flyttade in och efter många samtal till både Viasat och den bredbandsleverantör jag har gav jag upp och ägnade 5 timmar åt att undersöka switchen och kopplingen till väggen. Jag laddade hem instruktionsmanualen till switchen och upptäckte till sist att allt var FELKOPPLAT av dem som kopplat in det. Har åtgärdat samma fel hos min granne också.
- Tidigare hyresgäst har också tömt kattlådan i rabatten utanför ytterdörren och detta insåg jag när mina barn gått balansgång ute på kanten och råkat trampa i "skiten" och fick med sig det in med skorna och det luktade inte gott, milt uttryckt.
- Inte ett enda element var avtorkat och inte heller bakom elementen är det rengjort någon gång. Jag har själv rengjort bakom elementet i sovrum 1 och i badrummet och höll även där på att spy rakt ut över det som återfanns där bakom.
- Garderober, skåp och förrådet i lägenheten luktar illa.
Detta är långt ifrån allt som jag upptäckt hittills, men Ni får i alla fall en liten inblick i vad det är Ni begär att jag ska betala närmare 5000:- i månaden för. Nu vill ni dessutom höja hyran med 3 %. Ni måste skämta?!
Som det är nu så vantrivs jag i denna ohygieniska miljö. Jag är så äcklad och mår fysiskt och psykiskt dåligt av att behöva vistas i denna ohälsosamma miljö. Den kompensation på 500:- jag fått är bara skrattretande och känns som ett dåligt skämt nu!
Jag kräver en total sanering av denna så kallade bostad som verkligen inte kan klassas som annat än en sanitär olägenhet, en bakteriehärd, en svinstia!
Det kan omöjligtvis vara MITT ansvar att Witalabostäder tillåter utflyttning och inflyttning samma dag utan att ha någon som helst plan för hur man hanterar ett sådant läge där en hyresgäst ska flytta in i en lägenhet som är i ett så bedrövligt och vedervärdigt skick som denna!
En kopia av detta mail sänds även till Hyresgästföreningen.
Jag förväntar mig svar angående plan för åtgärd, omgående! Jag vill också veta vart jag förväntas bo under tiden detta åtgärdas. Jag har verkligen fått nog nu! Detta är så fullkomligt vidrigt och oacceptabelt att det är skamligt!"


För två dagar sedan hade jag fortfarande inte hört ett ljud från någon på Witalabostäder. Eftersom jag ska ha mina barn i helgen började jag bli lite smått "panikslagen" och talade med barnens far om läget. Han kontaktade bostadsföretaget och krävde en omedelbar åtgärd.

Igår morse kom besiktningsmannen hit till lägenheten för att "lösa" problemet. Närvarande var barnens far och min coach eftersom jag kände att jag behöver deras stöd. Jag kände mig fortfarande väldigt upprörd över att ingen "bemödat" sig med att ta kontakt med mig, efter mitt mail till dem.

Mötet med besiktningsmannen var minst sagt häpnadsväckande. När han kom så var han kort och avigt inställd. Han försökte vända det till att det var jag som hade en oförsonlig attityd och uppträdde osamarbetsvilligt. Han var inte det minsta serviceinriktad eller intresserad av att lösa hela situationen på ett snabbt och smidigt sätt. Däremot försökte han få alla "brister" i lägenheten att framstå som normalt slitage och petitesser. Vid något tillfälle försökte han även hävda att jag lika gärna kunde ha legat bakom en del av allt det "äckliga" eftersom jag faktiskt har bott här sedan 1 oktober. Han var inte intresserad av att titta på de saker jag upptäckt i kylen, under kylen, i toalettstolen osv... Då fräste han bara ifrån att det minsann inte ingick i flyttstädning och att det inte var saker som han tittade på vid besiktning. Han agerade så nedlåtande och fientligt mot mig att jag insåg att det inte gick att föra en konstruktiv kommunikation med honom alls. Mina barns far och min coach gjorde ett toppenjobb med att styra upp samtalet och försöka få till en snabb och smidig lösning för allas skull. Själv kände jag mig mest som en överkörd nolla. Jag fick dessutom, mer eller mindre, en utskällning för att jag skickat mailet till vd:n och besiktningsmannen. Enligt honom "gör man inte så" och det jag säger i mailet är "fel". 

Överenskommelsen blev att det idag på morgonen skulle komma en person från företaget och städa kök, badrum och rummet som barnen har. Tillsammans med barnens far slet vi hela eftermiddagen igår med att tömma de rummen så att personen som skulle städa hade fria ytor. 

På morgonen dök en person upp och påbörjade städning. Jag hade praktik att gå till och andra ärenden så jag lämnade en nyckel till den som städade och kom inte hem förrän strax innan 17. Vid första anblick verkade allt frid och fröjd. Besiktningsmannen hade ringt både till min coach, mig och barnens far. Han var väldigt angelägen om att få ett "ok" för städningen. Mig och min coach fick han inte tag på då vi var upptagna båda två i andra ärenden. Dessutom kunde jag ju ändå inte svara på om städningen var ok eftersom jag inte varit hemma än.

När jag började titta närmare så insåg jag att en del var avstädat men absolut inte noggrant eller ordentligt. Dessutom var inget gjort under kyl/frys, bakom badkaret, bakom toalettstolen... I barnens rum verkar det bara vara snabbt avtorkat bakom elementet... Hur som helst. Det är inte "ok", hur man än vänder och vrider på det. Det är fortfarande spindelväv i hörnen och äckliga fläckar lite överallt. Luften gick ur mig totalt när det gick upp för mig. Mina barn kommer till mig imorgon så jag torkade själv av det jag kunde och under tiden blev jag riktigt ARG!

Inte nog med att jag känner att jag behandlas som en "sopa", dessutom upplever jag att jag blir ignorerad totalt och när jag inte blir det så blir jag avvispad och behandlad som någon mindervärdig. Hur kan det vara acceptabelt? Den hyra som Witalabostäder tar för min lägenhet bekostar ju trots allt en del av personalens och vd:ns löner... Jag är väl ändå kund? 

Det som är mest skrattretande är att i deras informationsfolder, där man hälsas välkommen till dem som hyresgäst, så står det, under rubriken "Vad ingår i din hyra:" "- ett trevligt bemötande från vår personal"

Jo, jag tackar jag! 

Dessutom stod det i lokaltidningen idag att just Witalabostäders lägenheter har ett renoveringsbehov som uppgår till 300 miljoner kronor. Det finns ett renoveringsbehov som har ignorerats då "vinstintresse" kommit i första hand under längre tid. Bostädernas sammanlagda värde beräknas till 200 miljoner kronor. 

Mycket är jag, men jag är inte dum i huvudet! Jag är en intelligent kvinna, med huvudet på skaft OCH jag har dessutom begåvats med ADHD-motor. Mycket kan jag gå med på och stå ut med men inte att man försöker trampa på min integritet, behandla mig som en idiot eller utgå ifrån att jag är dum i huvudet och att man kan "dribbla" bort mig med skitsnack...

Alla som någon gång har haft att göra med kvinnor som har ADHD vet att det inte är någon bra idé att reta upp oss. Att dessutom sedan begå misstaget att anta att vi är "mindre värda" eller ointelligenta, hysteriska kärringar... Visserligen står min reaktion, med all trolighet, inte i proportion till helheten. Men det är lite sent nu att försöka ändra på det. Jag är som ett vulkanutbrott! En gremlin man hällt vatten på efter midnatt! En sårad tigerhona! En korsning mellan en rabiat skäggagam och ett överaktivt virvelmarsvin!

Jag har dessutom fått nog! (en underdrift i gigantiska mått...)

Nu ska jag sova. Imorgon ska jag vända upp och ner på himmel och jord som bara jag kan. Och varken besiktningsmannen eller Witalabostäder kommer någonsin att glömma bort mig! Sen kanske det inte löser min bostadssituation (jag kommer få städa upp skiten själv ändå), men INGEN trampar på mig och behandlar mig som en idiot på detta viset! Man gör helt enkelt inte så mot någon...
                                                        


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar