fredag 9 november 2012

Biverkningar, elakt virus eller bakterie?

I 1½ vecka har jag varit förkyld. Feber som kommer och går. Känns inte som en vanlig hederlig förkylning riktigt. Det är någon liten detalj, som jag inte kan sätta fingret på, som inte känns riktigt som det ska. Jag har också, de senaste veckorna, i takt med att yttertemperaturen sjunker, blivit mer och mer kall om fötter och händer.

Nu är då frågan: Är detta biverkningar på Ritalin, ett elakt virus som går eller en bakterieinfektion? Eller kanske en kombination av allihop?

Jag läste igenom bipacksedeln för Ritalin för några veckor sedan och insåg att biverkningar, såsom ökad infektionskänslighet och risk för att utveckla Raynauds sjukdom, kanske var anledningen till denna utdragna förkylning, febern och de kalla händerna och fötterna.

Mina fötter ser ibland ut som på ett lik, blåmarmorerade. Jag går konstant med raggsockar på fötterna och kan inte gå ut utan vantar. Det bränner och smärtar i fingrarna och tårna om jag inte ser till att hålla dem varma.

Jag kontaktade min kontakt inom psykiatrin igår och meddelade mina symptom. Jag blev kontaktad några timmar senare och uppmanad att uppsöka vårdcentral så snart som möjligt för EKG och blodprover. Det var tydligen oroande med kylan i händer och fötter. Eventuellt så skulle jag också få sluta med Ritalin, beroende på provsvaren. Jag upplevde det som att det var det som gällde framöver, att sluta med all medicinering och lära mig leva med mina diagnoser omedicinerad.

Jag har vid flera tillfällen avhandlat, här på bloggen, hur plågsamt det är att börja med ny medicin och hur lång tid det tar att börja känna positiv effekt och att måendet är tusen gånger sämre under tiden. Nedan följer några länkar till dessa inlägg för dem som är intresserade:

- Inställning av medicin
- Det finns mediciner som är värre än sjukdomar
- Motpoler

Tror det finns fler inlägg om just detta men nybörjare som jag är så har jag inte varit så duktig med att sätta etiketter på inläggen alla gånger och det försvårar uppletandet av inläggen.

Jag har ätit Ritalin i 2 månader nu och är sedan några veckor inställd på en och samma dagliga dos. Det tog, i runda slängar, 1½ månad att "landa" och börja känna viss stabilitet i medicineringen. Det har varit en evighet för mig. Spiraler av panik och ångest. Outhärdligt. Men jag har tvingat mig att fortsätta, att ge det en chans, i förhoppningen att det ska hjälpa.

Nu står jag då inför det eventuella faktum att jag kanske ska behöva gå igenom samma berg- och dalbana igen med nedtrappning av denna medicin, innan jag ens hämtat mig från den påfrestning som inställningen av densamma har inneburit...

Jag känner mig onekligen som en försökskanin. En ganska uppgiven sådan just nu i alla fall.

3 kommentarer:

  1. tänkte höra hur det har gått med dina kalla händer och fötter?
    har haft liknande problem så länge jag kan minnas. fryser ständigt om händer och fötter. går med raggsockor/dunsockor hemma från oktober till april typ, men kan ändå hända att tårna typ domnar bort när jag sitter still. det är inte lika illa med händerna inomhus, men utomhus måste jag ha vantar så fort temperaturen understiger +5.
    har pratat med min läkare om detta och enligt henne är det normalt. men, seriöst, ska man verkligen tappa känseln i tårna inomhus vid +21 grader?
    därför skulle det vara intressant att få veta om du får någon hjälp eller några tips på vad du ska göra åt dina händer och fötter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Som jag förstod det på läkaren så var det inte alls ok att man blev kallare om händer och fötter, detta kallade han Raynauds symptom/sjukdom. Han sa att det kunde vara tecken på (i mitt fall) att min dos på Ritalin var för hög och han sänkte dosen under det besöket. Nu har jag en mindre dygnsdos fördelad på fler tillfällen. Jag upplever själv att jag blivit mycket varmare om händer och fötter.

      Viktigt är också att påpeka att just Raynauds sjukdom är något man kan få oavsett även om man inte medicinerar med tex Ritalin. Det är en "sjukdom" man kan få. Jag tycker du borde kolla upp det med händer och fötter. Om de domnar, är vita/blå så borde du se till att en läkare kollar upp det.

      Lycka till! Hoppas mitt svar har varit till någon hjälp!

      Radera
  2. tack för ditt svar. har tidigare varit hos läkare angående detta och hon sa att det inte var något konstigt och gav typ rådet, "klä dig varmt".
    jag ger inte mkt för vården kan jag tillägga.
    har senare själv kollat upp Raynauds sjukdom på nätet och läst att det inte är mkt man kan göra åt den förutom att inte börja röka typ.

    SvaraRadera