onsdag 14 november 2012

Läkarbesök är som att delta i lottdragning

Varje läkarbesök är för mig som att delta i en lottodragning. Chansen att pricka in alla rätt är obefintlig och många gånger har man dragit en nitlott. En del gånger har man lyckats med konststycket att pricka in några rätt och ibland är det utdelning på vinsten.

Dagens läkarbesök gav utdelning i form av en sanning som visserligen var bra för mig att få reda på, eftersom jag tydligen fått allt om bakfoten. Det som gjorde mig mest nedslagen var att jag inte blivit delgiven denna information tidigare, eller så har jag helt enkelt inte förstått det innan.

Jag frågade om jag kunde räkna med att börja må bättre av medicineringen snart. Läkaren tittar då upp på mig och förklarar tydligt och enkelt för mig att syftet med medicineringen är inte att få mig att må bra, utan att  målet med medicineringen är att förbättra min funktionsförmåga. 

Gissa om jag blev ställd?!

Fast nu vet jag ju i allafall vad jag har att rätta mig efter och vilken som är målbilden och syftet med min behandling.

Som jag ser det så är jag som en 12 cylindrig motor som bara fungerar på 4 cylindrar. Det mesta är i otakt, om man säger så. Syftet är alltså inte att få alla 12 cylindrar att fungera igen och få motorn att spinna som en nöjd tiger, utan att pressa fram mesta möjliga effekt ur de 4 fungerande cylindrarna.

Det är i lägen som denna som jag verkligen förbannar den kapacitet som av någon outgrundlig anledning hamnat på min lott. Sen att jag dessutom givits förmågan att tänka logiskt, resonera, argumentera, analysera: inte bara på ett plan utan på flera plan parallellt. Det är bara skrattretande och rent av elakt!

(bildkälla: citatfabriken.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar