tisdag 27 november 2012

Att vara sann mot sig själv!

I min härliga bok "Släpp loss din inre livskonstnär" av Carolina Gårdheim som finns att köpa på hennes hemsida Kreativ Insikt, finns en otrolig övning som jag testade på mig själv igår och faktiskt även nyss på ett helt annat sätt. Jag kommer till det snart...

Övningen handlar om att inse sin inre styrka när man är sann och ärlig mot sig själv. Övningen går till såhär:
Man formar tumme och långfinger på valfri hand till en cirkel. Därefter säger man högt "Jag heter X" (X är ditt eget namn), sedan försöker man bända upp "cirkeln" som fingrarna formar med den andra handens fingrar. Sen provar man samma sak fast man säger "Jag heter Y" (Y är ett annat namn än det man heter) och försöker bända upp "cirkeln" igen.

TESTA, vet jag! Det är så häftigt!

Jag blev mållös när jag gjorde övningen! Jag kunde inte bända upp "cirkeln" när jag sa mitt eget namn men det var inga problem att bända upp "cirkeln" när jag sa ett annat namn.
Innan jag satte mig med detta inlägg så gjorde jag ett "test" med övningen fast jag sa mig själv "Jag vill ta ett bad?" (Att bada är det bästa jag vet!) Jag kunde inte rubba cirkeln. Sen sa jag mig själv "Jag vill diska?".... Behöver jag ens säga att jag inte hade några som helst problem med att bända upp cirkeln...

Visserligen kommer jag inte undan disken, men jag behöver ju faktiskt inte göra det just nu utan kan med gott samvete vänta tills imorgon. Jag är snäll mot mig själv och ärlig! Jag tar hänsyn till hela mig! Bara det får mig att stråla av glädje mot mig själv och inse att jag mår bra om jag tar hand om mig och strävar efter min egen acceptans gentemot mig själv och inte söker andras godkännande.

Idag mår jag bra! Och eftersom det är så otroligt välgörande att må bra så har jag bestämt att jag ska fortsätta med det även imorgon...

(bildkälla, Kreativ Insikt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar