måndag 5 november 2012

En mycket strukturerad dag... typ


Denna fantastiskt underbara dag, strukturerad med hjälp av Google Kalender, i aktiviteter uppradade på ett nästan upphetsande sätt med färger och tider. Det ser så stilrent, enkelt och tilltalande ut. En fröjd för ögat måste jag själv tillstå!

Dagen har blivit exakt som den skulle... nästan...eh... typ... på sätt och vis... till viss del...
Det som skulle avverkas som lätt städning och disk urartade i en sanering av köksväggen, som var inkletad med matrester och annat smått och gott (efter tidigare hyresgäst), med klorin och diverse rengöringsmedel... Plåstret som skulle på såret jag fick höll på att hamna på kuvertet som skulle skickas och frimärket på såret...

Den viktigaste sysslan, som var att vika in tvättberget som ligger på min säng... nja... den ligger där än och all läsning av lagtext som jag hade inplanerad är uppskjuten igen...
När jag väl bestämde mig för att "skita i allt" för tillfället och gå och handla, skrev jag duktigt en lista som jag sedan lämnade på bänken i hallen, där den givetvis hör hemma ;-) Jag måste dock få skryta med att jag för en gångs skull fick med mig alla saker på listan och inga saker som inte fanns med på listan! DET är en bedrift av stora mått!!!!

Mitt te som jag skulle dricka nu har jag sprungit ifrån en handfull gånger innan jag tillslut fick med mig det. Jag lyckades till och med komma på mig själv med att försöka smita iväg med en trasa för att gno en list i vardagsrummet, istället för att dricka te och hann hejda mig själv och släppa trasan, som vore den en glödande kolbit!

Punkten "vattna blommor", som jag var helt inställd på idag är visst inte inplanerad förrän imorgon... *Andas ut av lättnad*

Fast tvätten ska vikas, det släpper jag inte! Men jag ska dricka upp mitt te FÖRST!

Ibland känns det som om jag försöker styra och dressera en hel flock med förvirrade höns som jag verkar bestå av.

Hur jag ska få in "laga mat" och "äta" i hela ekvationen är för mig fortfarande en gåta... Kanske det funkar om jag kastar ut lite smörgåsar och frukter överallt omkring mig, som en näve med frön typ, så kan jag liksom "picka" i mig det i farten när jag susar mellan aktiviteterna. Får klura på det ett tag...

6 kommentarer:

  1. Bra jobbat!!!! Verkligen :) Använder mig själv av Google kalender och trivs med den.
    Log smått vid komiken i det sista stycket, jag citerar: Kanske det funkar om jag kastar ut lite smörgåsar och frukter överallt omkring mig.
    Men förstår givetvis vad du menar, kan själv ha svårt med liknande saker. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man kommer långt med sig själv med en rejäl dos självironi och förmågan att skratta åt sina egna tokigheter. Det blir liksom lite roligare då... Och man har fri underhållning... hihihihi!
      Men seriöst, jag fattar inte hur jag ska kunna få in ALLT i min dagsplanering. Om jag fokuserar på hushållsarbete och andra administrativa saker så faller hela "biten" med matlagning och äta mat och tvärtom... Men skam den som ger sig ;-) På nåt sätt ska det ju gå... Övning ger färdighet!

      Vanjavit, apropå det med kedjetäcket. Skriv ut informationen om den på nätet och ta med till arbetsterapeuten!

      Radera
    2. Jo, det har du rätt i :)
      Tror du det räcker att skriva ut det du skrev i kommentaren, eller behöver jag gå in på hemsidan och skriva ut det där ifrån?

      Radera
    3. Tror det är bättre du tar det direkt från hemsidan, då har det ju lite mer "tyngd" liksom... ;-)

      Radera
  2. A.A. Du skulle kunna börja dagen med matlagningen och sätta på ätaochsovaklockan för lunch och middag samt plocka fram alla mellanmål och lägga på strategiska platser i lägenheten. ... eller finns det då risk att du vattnar blommorna med drycker du skulle ha och viker smörgåsen med tvätten i garderoben... Hali/äiti

    SvaraRadera