söndag 30 december 2012

Den oändliga gåvan i att säga "Förlåt" och att ta emot den...

Ordet "Förlåt" i sig är bara en samling bokstäver. På min resa mot total personlig insikt har jag idag fördjupat min förståelse för innebörden av detta ord. 

Mina första steg mot min egen sanning och min egen livsväg gav mig insikten i att jag måste ta ansvar för allt jag någonsin gjort, tillåtit, inte gjort, inte tillåtit gentemot mig själv. Alla gånger jag svikit mig själv, nedvärderat mig, respektlöst vanvårdat mig och sårat mig själv. Jag har stått inför mig själv och tagit fullt ansvar för allt jag låtit mig själv genomlida för att jag inte visste bättre, just då. Jag har även i detta tagit nästa steg och sett mig själv djupt i ögonen och bett mig själv om Förlåt för allt detta! 

I den processen har jag insett att de flesta "agg" jag hyst gentemot andra i mitt liv, helt har upplösts och slutat existera. När jag tar ansvar för mig själv och mina val så kan jag inte bli sårad, utnyttjad, skadad av andra eftersom jag nu är ansvarig för att vara så sann och ärlig mot mig själv som jag bara kan vara. Jag tar ansvar för att själv leda mig på min egen, unika, rätta väg mot total kärlek! Den enda jag kan beskylla för "olyckor" i mitt liv, är mig själv eftersom jag inte stått till 100% vid min sida och velat mitt eget bästa. Nu vet jag bättre och är så tacksam för det och känner djup tillit och trygghet i mig själv!

Ett annat steg i insikten om kraften av ett Förlåt kom till mig idag. Genom alla självdestruktiva handlingar jag tillåtit mig så har jag även i förlängningen tillfogat andra smärta och sorg. Genom att såra mig själv sårar jag även andra. Återigen är jag tacksam för att jag nu kan vara helt säker på att jag inte kommer att skada andra eftersom jag inte vill skada mig själv. 


Idag fick jag möjligheten att be en annan medmänniska om Förlåt! Jag fick tillfället att på ett ännu djupare plan se hur ont det kan göra i andra, som jag inte ens känner eller visste om, genom att ha svikit mig själv. Det var väldigt befriande att få be om Förlåt, ärligt och kärleksfullt! Nu vet jag ju dessutom om att mitt Förlåt kommer från djupet av mitt hjärta och min själ, med all den kärlek jag har och den ärlighet som numera följer mig likt en skyddande aura. 

När man ber sig själv om Förlåt och samtidigt förlåter sig själv fullt ut för alla handlingar och tankar man tillåtit i sitt liv skalar man bort tankar om prestige, självförsvar, baktankar, negativt laddade känslor, bitterhet... Då öppnar man upp sin själ för mer omtanke, kärlek, tacksamhet, ömhet, trygghet... 

Idag har jag lärt mig ännu mer om kärlek och styrkan i ett ärligt Förlåt! Jag känner enbart djup tacksamhet för det! Jag är dessutom väldigt glad för att jag kan be om Förlåt fullt ut och känna hur skönt det är att kunna ge någon det "plåstret" ärligt eftersom jag tagit ansvar för min del och förlåtit mig själv för det. Det är dubbel belöning i det och enbart positivt! 

2 kommentarer:

  1. hej A.
    fast det där stämmer inte.

    jag va sann mot mig själv och ville inte köpa julklappar år 2010,och ringde svärmor och sa det.
    hon bröt kontakten och vi har inte hört av dem på 3år.
    ???
    var julklappar SÅ viktigt för dessa 60+:are???
    så att vara sann mot sig själv kan ställa till det i relationer med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har sin egen väg att gå. Den enda vägen man kan följa är sin egen livsväg, för att det ska bli så bra som möjligt för en själv. Att svärmor valde att bryta kontakten för några julklappars skull, det är hennes val. Ett väldigt sorgligt val, kan jag själv tycka. I att vara sann mot sig själv menar jag att man ser på sig själv precis så som man är, alla styrkor, alla svagheter, alla brister, alla förmågor och ärligt accepterar sig själv fullt ut precis som man är! Det är för mig att vara sann mot mig själv. Då kan jag älska mig själv och vara min bästa vän och bli en mycket bättre människa själv.

      Ditt val i den situation du nämner ovan är att "släppa" svärmors val, acceptera den som hennes val och därefter ta ställning till hur du vill ha situationen och därefter göra ett helt eget val utifrån din egen inre röst och i det vara sann mot dig själv :-)

      Jag hoppas att mitt svar har kunnat vara till någon hjälp. Och jag önskar att det ska bli så bra som möjligt för både dig och dina nära och kära!
      Kram

      Radera