lördag 8 december 2012

Tandvårdsstöd/Tandvårdskort

För några veckor sedan såg jag på en blogg att det tydligen fanns något som hette Tandvårdsstöd som man har rätt till om man omfattas av LSS (Lagen om särskilt stöd). Om man har diagnosen Asperger så omfattas man av LSS.

Jag hade inte hört talas om det innan, det är ingenting som det informeras speciellt öppet om, enligt min uppfattning.

Efter en del googlande kom jag fram till att jag nog behövde kontakta min handläggare för boendestödet och fråga henne hur jag ska ansöka om ett "intyg för tandvårdsstöd". Efter alla tidigare turer med myndigheter så tänkte jag att jag nog skulle bollas runt bland instanserna innan jag fick besked om detta.

Döm om min förvåning när jag fick svar från min handläggare att hon skulle be sin kollega, som handlägger LSS-ärenden, att utfärda ett sådant intyg. Ännu mer häpen blev jag när det i förra veckan trillade ner "intyg för tandvårdsstöd" i brevlådan!

Lite fundersam är jag dock eftersom jag fick 2 intyg. Eller rättare sagt, jag fick originalet OCH en kopia... På intyget står det tydligt att originalet ska behållas av den som utfärdar intyget...

Så för er som inte visste om intyget, så vet ni nu! Och ni kontaktar antingen er handläggare på socialförvaltningen som har hand om stöd enligt LSS eller tandvårdsenheten ni går till.

Vårdguiden har en sida med information här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar