söndag 16 december 2012

Revidering av mål, syfte och avsikt med bloggen

Min tidigare målsättning : "att via bloggen låta mig och andra följa med på denna resa, denna process, som är att ha fått en diagnos och livet efter det tills jag på något vis kan bli "hel" igen.

Jag insåg för ca en vecka sedan att den "resan"/"processen" redan är färdig! Jag har ju rentav hoppat av det tåget och bytt spår helt och hållet. Jag har bytt ut kamp och slit mot något som för mig är bättre och mer konstruktivt! Jag har gett mig in på "min-egen-väg", den med minst motstånd, den jag tidigare gjort allt i min makt för att undvika. Inom Taoismen tror jag den kallas "The Path of Least Resistance" (minsta motståndets väg). Min väg, går ut på att acceptera mig själv fullt ut, precis som jag är! Eftersom ADHD/Asperger är en del av den "etiketten" så tänker jag inte kämpa emot. För mig är det inte funktionshinder eller störningar, det är egenskaper i min person som gör mig till den jag är. Alltså lever jag mitt liv utifrån den jag är och inte någon annans förväntning eller krav på mig. Mitt mål är att samarbeta med mig själv fullt ut så att jag hela tiden står enad vid min egen sida och tar hand om mig fullt ut. Och eftersom jag respekterar och tar hänsyn till mig själv så kan ingen annan "köra över" mig, för jag tillåter det inte.

Jag vet att alla människor har sin väg, sin "karta" till ett liv där de kan "må bra" med sig själva. Min väg är inte någon universallösning eftersom vi alla är unika. Men alla har sin "minsta motståndets väg" inom sig och börjar man leta så hittar man den just där, inom sig själv.

Så jag har insett att jag behöver klura ut hur jag bäst kan använda denna, min blogg, för att sprida positiv energi, hopp och få fler där ute att sträva efter sin egen väg där de mår allra bäst och därmed automatiskt gör planeten en godare och ljusare plats.
Sen är jag ju funtad så att jag med jämna mellanrum, väldigt färgstarkt, konkret och med tydlighet markerar sådant som för mig förefaller helt galet med myndigheterna/samhället och vårdinstanserna i vårt avlånga land. Det kommer jag nog inte att sluta med heller, för det vore liksom inte jag.... Eller hur?
Det ligger inte för mig att vara "smidig" och "följsam". Jag har alltid stått för mig åsikt. även om den går stick i stäv mot andras åsikt. Jag kommer dock att inrikta mig på att vara mer kärleksfull och förstående.
Något jag däremot kommer att genomsyra bloggen med framöver är att ALLT jag förmedlar ska på ett eller annat sätt kunna belysas positivt och ska inte tyngas av hopplöshet eller negativitet.

Mina ledord just nu är KÄRLEK, TACKSAMHET, ÖDMJUKHET, STYRKA, POSITIV, GLÄDJE, HJÄLPSAMHET, HÄNSYN, FÖRSTÅELSE, REFLEKTION.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar