söndag 24 mars 2013

Självkänsla = tycka om sig själv som man är


Jag har precis läst ut Mia Törnbloms bok ”Självkänsla nu!”. När jag började läsa den för länge sedan så la jag ifrån mig den ganska omedelbart. Jag kände obehag och ovilja inför det som stod. Efter det har jag haft den utlånad till en väninna och för några dagar sedan kände jag spontant att NU är det dags att läsa den. Jag fick tillbaka den och har på två dagar läst ut den. Jag upplevde själv att jag troligtvis behövde arbeta på min självkänsla eftersom jag trodde att den var låg. Det var min känsla då.

Nu när jag läst ut den så spritter det i hela mig av glädje. Jag behövde uppenbarligen göra kopplingen till att jag redan HAR en ganska bra självkänsla eftersom jag är relativt tillfreds med hela mig själv för det mesta. Min spontana reaktion efter att ha läst ut boken är att självkänsla är samma sak som att tycka om sig själv precis så som man är.

Jag kommer alltid att vilja fortsätta utvecklas, fortsätta stärka mig själv och utforska varje skrymsle och vrå av mig själv. För mig känns det som ett spännande äventyr. Att se hur jag förändras och strävar efter att vara det bästa jag någonsin kan vara, varje dag!

Jag börjar mina dagar med att fokusera på det jag är tacksam för. Jag bestämmer mig redan innan jag kliver upp, att dagen ska vara så bra den bara kan och tackar redan i förväg för de insikter och lärdomar jag kommer att få under dagen.

Alla felsteg jag gör är feedback och mina känslor talar om för mig om det är bra eller mindre bra. När det är mindre bra så kan jag notera det och sedan förändra något i mig själv för att det ska bli bra.

Kort och gott: Jag lär mig leva fullt ut hela tiden! Jag duger precis som jag är! Jag är bäst på att vara jag! Jag strävar efter att uppnå dagar av villkorslös kärlek och tacksamhet för allt som korsar min väg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar