lördag 2 mars 2013

När insikten kommer som en slägga

I några veckor nu har jag brottats ganska flitigt med ett visst beteendemönster som jag haft så länge jag kan minnas. Jag har vänt och vridit på just detta och funderat över hur jag ska komma till insikt med ett nytt, positivt och bra beteende istället för det gamla relativt självdestruktiva sätt jag tidigare haft.

I just detta fall har det handlat om min relation till andra människor, överlag. Tidigare har jag alltid anpassat mig efter andra och gjort mitt yttersta för att vara till lags och passa någon annan och vara omtyckt. Ju närmare en person har stått mig, desto mer jag ansträngt mig för att passa in på deras karta och i deras liv. Ju mer jag har förändrat mig själv efter någon annan, desto mer obehag har jag själv upplevt.

Jag har använt mig av processer, självhypnos och olika övningar, för att komma åt just detta beteende. För jag har ju insett att detta beteende är det som vållar mig obehag och gör så att jag kommer i obalans i mig själv och mitt nya jag. Jag har insett att jag behöver hämta hem lärdomarna från tidigare beteendet och sedan hitta ett nytt konstruktivt och bra beteende som passar mig bättre, numera.

Idag kom så äntligen insikten som en blixt från klar himmel, bara sådär! Jag är lika förvånad och tacksam varje gång det händer!

Idag insåg jag plötsligt att när jag förändras och följer min väg så mår jag superbra. Jag kan endast förändra mig själv och aldrig någon annan. Jag har insett att jag kan separera mitt beteende från en annan persons beteende. Deras beteende kan jag aldrig påverka eller få till att bli som jag vill. Däremot kan jag förändra hur jag förhåller mig till någon annans beteende och hur jag väljer att gå vidare i mitt liv! Om den andra personen då vill fortsätta vara en del av mitt liv eller min karta så får den personen själv välja hur den vill ha det.

Denna insikt kanske är väldigt självklar för många. För mig har den tagit lång tid att få och förstå! Nu är jag äntligen på helt rätt spår igen och ännu en pusselbit har fallit på plats! Det ska bli så sjukt spännande att få klura över nästa gåta på mitt livs väg, som jag vet kommer inom kort (för här går det undan!). Varje pusselbit gör att jag blir bättre och bättre och kan göra mer och mer gott och hjälpa allt fler på min väg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar