onsdag 20 mars 2013

Självbild och självkänsla

Ju mer jag lär mig om allt möjligt, desto mer har jag styrts in på detta med hur viktigt det är med en stabil och positiv självbild och självkänsla.

Mer och mer har jag kommit att inse att jag faktiskt har en otroligt låg självkänsla emellanåt och en ganska negativ självbild. Samtidigt är jag väldigt glad och tacksam för att jag idag kan stå inför den vetskapen med ett öppet sinne. Jag kan acceptera och bekräfta att det är så, utan att falla ner i en bottenlös brunn av självförakt och avsky. Jag mest konstaterar att det är så det är. För nu kan jag äntligen börja jobba på det och faktiskt göra något åt saken. Jag kan stå inför min verklighet med öppna ögon och bemöta min sanning. Med ett leende faktiskt! Detta innebär att jag äntligen är mogen och redo för att reparera den trasiga självbilden och stärka min självkänsla och bygga vidare på min självtillit och min självrespekt. Jag kommer med andra ord att kunna bli en ännu bättre människa både i mig själv och i förhållande till andra!

Det häftigaste är att allting händer i precis rätt tid och i precis rätt ordning hela tiden! Ju mer jag litar till mig själv och stöttar mig själv, desto mer utvecklas jag åt helt rätt håll! Det som är underbart är att jag känner i hela mitt väsen att jag är på helt rätt spår och att allt kommer att bli så mycket bättre och finare ju mer jag strävar efter att bemöta alla delar av mig själv, acceptera dem som de är och sedan genomgå och genomföra de förändringar som behövs. Allt för att utvecklas och bli en bättre person som kan möta livet ur en stabil, balanserad och centrerad position i mig själv.

Det bästa är att all denna utveckling kan genomföras med glädje och positiv energi. Resultatet kommer så mycket snabbare då och effekten är så mycket mer givande!

                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar