torsdag 21 mars 2013

Mitt ansvar, min lycka!

Något som blir allt tydligare och tydligare för mig ju mer jag utvecklas, är mitt eget ansvar. För att kunna vara så lycklig jag bara kan vara i mitt liv så behöver jag ta ansvar för precis allt som är, i mitt liv. Med det menar jag att jag behöver ta ansvar för mig själv, mitt beteende, mina tankar, mina ord och vad jag tillåter eller inte tillåter i mitt liv och i mitt inre.

När jag tar ansvar för mitt eget liv så tar jag även ansvar för hur mitt liv ska utvecklas och vart jag styr mitt liv och vad som blir resultatet av allt som händer mig.

Allt som har hänt mig i mitt liv har jag tagit ansvar för. Alla felaktiga val jag gjort och alla tokiga situationer jag tillåtit mig att hamna i. Jag tar också ansvar för att jag tillåtit andra människor utnyttja mig, såra mig, göra mig ledsen och driva med mig. Det betyder inte att det som hänt mig är rätt eller rättvist. Det innebär bara att jag tar ansvar för min del i det och det är att jag själv tillåtit det hända. Då kan jag också gå vidare med att förlåta mig själv och andra som på ett eller annat sätt gjort mig illa.

Genom att varje dag på fullaste allvar ta ansvar för varje handling och ord som jag gör eller förmedlar är jag också mer öppen för utveckling och förändring. Jag kan tydligare se vilken del av olika saker som är mitt ansvar och vad jag själv kan förbättra eller korrigera. Det är lättare för mig att be om ursäkt där jag kunde gjort bättre ifrån mig.

Det enda sättet jag kan leva ett lyckligt och balanserat liv är genom att ta fullt ansvar för mig själv och mitt liv och sedan göra mitt allra bästa utifrån de förutsättningar jag har. På det sättet ger jag mig själv förutsättningarna för att utvecklas i en rasande fart och bli en ännu bättre människa, varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar