söndag 17 februari 2013

Verktyg

En plan börjar forma sig i min hjärna! Planer är bra och min hjärna tycker om att planera. Ett av anledningarna till att jag har bloggen är att jag vill kunna hjälpa så många som möjlig, nå ut till människor letar efter sin egen väg som kanske inte alltid ser. Jag kan bara gå till mig själv. När livet kändes som tyngst så var det inte lätt att hitta ljuset i mig eller ens se en ljusning i tunneln jag trodde att jag befann mig i.

Därför tänker jag börja att ha en etikett här på bloggen, som heter "verktyg" där jag med jämna mellanrum, har för avsikt, att lägga ut lite tips på övningar och sätt att hantera knepiga känslor och tankar.

Jag gick KBT för några år sedan, där fick jag lite olika övningar och med NLP kursen jag går nu, har jag fått ännu fler övningar med mig. Det jag kommer att presentera som verktyg kommer att vara som en kombination av allt jag själv fått med mig i mitt bagage.

Jag tänker börja med en övning som kan användas i många situationer där en obehaglig känsla uppstår. Jag vill också uppmuntra till att testa olika saker. Det finns inga fel och ingenting av detta är farligt på något sätt. När vi börjar prova på olika saker så ger vi vårt undermedvetna en möjlighet att hitta nya lösningar! Våga prova nya tankar och nya sätt! Det är då mirakel kan ske i vårt liv och oss själva!

När du upplever en obehaglig känsla så kan du göra följande:

1. Stanna upp och andas, tillåt känslan att finnas. Betrakta känslan och bekräfta att den finns där och tala om för dig själv att känslan i sig är en varningssignal inifrån. En känsla kan aldrig skada dig. Se känslan som en signal inifrån att du behöver göra någon form av förändring för att du ska hitta inre balans.
(ALLA obehagliga känslor vi upplever har i grund och botten ett positivt syfte. Det är säkerhetsmekanismer som löser ut när vårt undermedvetna upplever att vi befinner oss i fara och den vill alltid vårt bästa och vill skydda oss, hur tokigt det än låter.) Här kan du läsa mitt inlägg om just "negativa" känslor och syftet med dem.

2. Skriv ner på ett papper vad det är för känsla/känslor du upplever. Namnge känslan/känslorna.

3. Skriv ner vad det var för situation eller tankar som gjorde att du fick denna känsla. Vad var det som hände precis innan känslan kom.

4. Vad har du för tankar kopplade till denna känsla. Hur tänker du kring känslorna du upplever. Hur du än väljer att skriva, om det är några få punkter eller flera meningar så är allt helt okej. Huvudsaken är att det känns bra och rätt för dig.

5. Fundera ut några alternativa tankar kring samma känsla. Ge dig själv möjligheten att se alternativa positiva tankar kring hela situationen. Ge dig själv chansen att hitta den positiva intentionen bakom känslan. Fokusera på händelsen och vad som kan vara skyddsmekanismen som gjorde så att känslan löste ut.


Dela gärna med dig av dina erfarenheter kring denna övning. Det går bra att skicka mail:
astifritz(snabel:a)gmail.com eller skriv en kommentar till inlägget. Jag tar tacksamt emot all feedback jag kan få så att jag kan förbättra mig själv och mina verktyg på alla sätt jag kan. Allt detta, för att du ska kunna få en ännu större möjlighet att hitta din väg till ett rikare och ljusare liv! Mitt mål är att kunna hjälpa så många som möjligt för att jag fullt och fast tror på att alla kan må bra om man bara får tillgång till rätt verktyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar