söndag 10 februari 2013

Vad är kärlek?

Om jag frågar fem olika människor, vad kärlek är för dem, så får jag garanterat fem olika svar. Jag har frågat fem barn, vid ett tillfälle, vad kärlek är för dem och fick fem olika definitioner på kärlek. Det är ganska häftigt, tycker jag! Jag är ju väldigt nyfiken av mig så jag vill ju gärna ställa ovanliga frågor när folk minst anar det. Barn har en tendens att aldrig ifrågasätta sådant, eftersom de är barn och fortfarande är hela i sig själva...

En mycket klok vän sa, senast idag, att "det är något man bara känner, tror jag" och det är också helt sant!

Samtidigt finns det människor, som jag, som behöver orden, definitionerna och beskrivningarna för att förstå mångfalden och omfattningen av vad just kärlek är eller kan vara. Givetvis påverkar det ju också att jag är så nyfiken på våra olikheter och tycker det är så häftigt att vi ser saker på så olika sätt här i livet!

För de fem barnen var kärlek: fluffiga kuddar, traktorer, ett hjärta, flera hjärtan, gosedjur och att vara med mamma!

För mig är kärlek den renaste formen av energi. Kärlek är ljus, det är frihet och lycka. Den är ovillkorlig, värme, glädje, inspiration, helhet, harmoni, balans. Allt det och mer därtill, är kärlek för mig.

Tar jag då steget vidare och tänker på kärlek i en relation mellan två vuxna så kan jag av egen erfarenhet gladeligen erkänna att min upplevelse av kärlek, har varit, allt annat än den definition jag beskrev här ovan. För mig har kärlek varit känslor av sorg, tvivel, tårar, lidande, uppoffring, osäkerhet, olycka, ensamhet och ångest.

Självklart har det varit så, eftersom jag försökt binda kärleken vid en person. Försökt omvandla känslan av kärlek till en man i mitt liv. Det är dömt att misslyckas eftersom kärlek är frihet. Kärlek är en känsla som flödar fritt, som expanderar och som flyger högt över molnen och skapar regnbågar av de mest fantastiska färger som finns. Kärlek är fjärilar som virvlar runt i frihet och gläds åt sig själv. Kärlek är ärlig och öppen.

Idag har jag äntligen insett det och tillåter mig själv att vara hals över huvud förälskad i själva kärleken, den renaste och vackraste av alla känslor!

Vad är kärlek för Dig?


Jag är lycklig! Jag är ödmjuk! Jag är tacksam! Jag är kärlek!



2 kommentarer:

  1. Underbara aicha! Vilken fantastisk perSon du är! Är så glad över mötet med dig på Maxi! Tänk att de 5 minuterna har gett så mycket och att tack vare dem har jag fått se hur mörker kan växla till den vackraste soluppgång! All lycka till dig!
    Kraam Josefin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga Josefin! Tusen tack för fina värmande ord! 5 minuter kan vara livsavgörande emellanåt ;-)

      Radera