onsdag 23 januari 2013

Vetlanda Kommun

Ilska som drivkraft är ganska effektivt emellanåt! Just nu finns räcker inte svordomarna till för att uttrycka det jag känner för omsorgsförvaltningen, socialförvaltningen och barn och utbildningsförvaltningen i Vetlanda Kommun. 

Lokaltrafiken här i kommunen är så bedrövlig att det skulle ta mig runt 3-4 timmar per dag i resväg, med buss, för att ta barnen till och från förskolan de går på. Jag skulle heller inte kunna passa in tiderna för start och slut på förskolan. Jag kände redan i december att jag ville och orkade ha barnen varannan vecka igen och tyckte att jag var ute i god tid ändå, och tänkte att en bra början för växelvis boende var efter jullovet i januari.

I december kontaktade jag omsorgsförvaltningen för att höra om jag kunde få stöd med transport till och från förskolan 15 km bort för mina barn så att jag kunde ha dem hos mig varannan vecka. De hade inget sådant stöd att erbjuda enligt sin lagstiftning. De hänvisade mig till socialförvaltningen. Jag kontaktade socialförvaltningen, runt Lucia, för att se om de kunde hjälpa mig att lösa detta dilemma. Efter nyår, hade jag fortfarande inte hört ett knyst från dem, så jag sände en påminnelse om min förfrågan. Ytterligare en vecka senare började mitt tålamod tryta så jag skickade ett lite mer "bitskt" mail där jag ifrågasatte vad det var som tog sådan tid. Fick då till svar att de inte kunde hjälpa mig heller och att de hört talas om att någon fått hjälp med transport till och från förskola av barn och utbildningsförvaltningen. Jag tog ett djupt andetag och kontaktade ytterligare en person med min förfrågan. Den mailkontakten fick mig att helt tappa hakan. Ett så otrevligt bemötande har jag sällan upplevt, måste jag erkänna. Fick bara korta, huggiga, svar där jag meddelades att "Tyvärr ingen förvaltning står för transporten till och från förskolan."

Till saken hör att en av mina närmaste väninnor har erbjudit sig att köra 10 mil om dagen för att få mina barn till och från förskolan under de veckorna jag har dem. Dessvärre blir den kostnaden alldeles för stor för mig, så det är inte ett alternativ i dagsläget.
Förskolan som barnen går på hävdar bestämt att barnen behöver ha sin tid på förskolan för att må bra.
Socialförvaltningen hävdar att de utgår ifrån barnens bästa i alla lägen och arbetar för att hitta lösningar där barnens bästa går i första hand.

HUR går det ihop med verkligheten???!!!



Själv har jag mina prioriteringar kristallklara för mig! Barnen och jag behöver ha varannan vecka tillsammans!!! Då får jag helt enkelt ha dem hos mig på heltid varannan vecka och hoppa över förskoleverksamheten för barnen de veckorna! Vad jag ska leva av de veckorna, det vete sjutton! Min sjukskrivning går ut inom kort och jag har för avsikt att återgå i arbetsfört skick. Fast om jag har barnen hos mig varannan vecka och ska ta hand om dem så är jag inte tillgänglig för arbetsmarknaden under den tiden...

>Som sagt... Det finns inte tillräckligt många svordomar på denna planet att täcka in vad jag känner för byråkrati och speciellt den svenska, just i detta fallet! Snacka om att göra sig osmidig och försvåra livet för ensamstående föräldrar som gör sitt yttersta för att skapa en trygg och stabil uppväxtmiljö för sina barn!

FY!!!!! Utmaningar i all ära.... Vetlanda Kommun tar priset, alla gånger, på att vara den knöligaste och taggigaste utmaningen hittills!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar