torsdag 3 januari 2013

Tandvårdsstöd enligt LSS

Idag fick jag "prova" mitt inyg för tandvårdsstöd för första gången. Jag hade ingen aning om vad det innebar, att ha det, mer än att jag hade rätt till nödvändig tandvård med lägre avgift utifrån LSS pga min diagnos Asperger.

Jag misstänkte att jag hade fått ett hål för jag började känna av en molande värk vid en tand. Biverkningarna på Ritalin har inneburit muntorrhet, att jag biter ihop käkarna ganska mycket och hårt. Då tänker jag på de biverkningar som påverkar just munnen.

Jag fick en akuttid och blev glatt överraskad över att det enda som var med just den tanden, var en något blottad tandhals, som kan göra rätt ont... Sen visade det sig att jag hade ett litet hål på ett annat ställe också.

När jag väl skulle betala så var jag mäkta förvånad och chockad över att få höra att oavsett vad jag gjorde hos tandläkaren så skulle det kosta 150 :- per gång. Ännu mer tappade jag hakan när jag fick veta att om jag hade frikort inom landstingets sjukvård så gällde detta även hos tandläkaren!

Så jag gick därifrån med en overklighetskänsla och en lyckokänsla som inte är av denna värld! Jag behövde inte betala något! Jag har också en ny tid för lagning av hålet, ska få en bettskena för att minska belastningen på mina tänder på nätterna när jag biter ihop käkarna mest och ska få gå till tandhygienist var 6 månad för borttagning av tandsten och polering/putsning av tänderna! Och jag kommer att ha råd med det!!!!!

Kan ju vara bra att veta att detta finns och att de som har en diagnos som går under funktionshinder som omfattas av LSS har rätt till nödvändig tandvård med tandvårdsstöd och att man i dessa fall kontaktar biståndshandläggaren för LSS på sin kommun eller Landstinget för att ta reda på vem man hör av sig till för att ansöka om det intyget!

3 kommentarer:



  1. oj jag va hs tandläkaren våren 2011...
    det kostade mig 6.000kr EFTER att jag fått mina rabatter via försäkringskassan....
    ska snart gå och ta lite tandsten..kostar 500kr/gång.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt!!! :-) Tyvärr har jag "bara" ADD och det ingår väl inte i LSS? Bettskena skulle jag också behöva, men den är ju svindyr. Får du den gratis med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det verkar som att bettskenan också ingår i nödvändig tandvård! Sist jag kollade så ingick inte ADHD/ADD i LSS, vilket jag tycker är ganska märkligt eftersom det är på grund av medicineringen för ADHD som jag behöver en bettskena...

      Radera