torsdag 10 januari 2013

Magiskt och okonventionellt!

Absolut! Igår var en MAGISK dag! Igår började jag med en terapiform som kallas EMDR hos min psykolog. Vad det är, kan ni läsa om här!
Under första terapisessionen fastställde vi en "trygg" plats, mentalt och gick tillbaka i minnet och letade upp ett av mina första minnen som gjorde "ont" i hjärtat. Det minne som dök upp var totalt oväntat, så laddat att jag bröt ihop och ett minne som jag helt glömt bort/förträngt.

Jag var minst sagt förvånad över det.

Jag hade inte sovit någonting natten innan och föll helt tillbaka i gammalt självdestuktivt tänk och agerande och var totalt chockad över det själv. Jag förstod inte alls vad det var som hände mig. Efter mycket kloka ord från min underbara coach så insåg jag att det var mitt undermedvetna som försökte "skydda" mig från det "otäcka" i att börja rensa ut "gammalt skräp" för att få plats med mer positivt och mer visdom.

Väl hemma igen bestämde jag mig för att leta reda på någon form av guidad meditation för att läka sitt inre barn, eller något liknande. Jag snubblade över en meditation på Spotify och tänkte att jag testar och ser vad som händer.

Inte nog med att jag hittade det inre barnet, jag insåg aldrig HUR osäkert och rädd hon var. Meditationen var magisk! Mötet med mig själv som barn och möjligheten att knyta banden till henne och plocka in henne i mitt hjärta och älska henne, var helt obeskrivbart! Det finns inte ord för hur underbart det kändes. Jag grät av lycka och kunde äntligen tala om för mitt inre barn att det är bra nu! Och kärleken sen! Som bara exploderade inom mig och som bara sprider sig mer och mer utåt! Så häftigt!

När jag ändå höll på med det så tänkte jag att jag lika gärna kan passa på att göra samma sak för den vuxna kvinna jag har varit, som gått igenom så mycket och som trots allt, hela livet trott att hon inte är värd att älskas av andra, precis så som hon är. I just den resan vet jag faktiskt inte ens själv hur jag gjorde, om jag ska vara ärlig. Jag vet bara att jag i en mycket enkel och improviserad ceremoni, precis innan ett varmt bad, stod där framför spegeln och lovade mig själv evig trohet i nöd och lust bortom döden och såg mig själv rakt i ögonen under tiden! Jag menade varenda ord och jag riktigt såg i mina ögon hur "jag" äntligen kom fram!

Ja, ni läste rätt! Visst är det totalt okonventionellt?! Men helt rätt för mig och det mest magiska jag upplevt i hela mitt liv, jämte mina egna barns födelseögonblick!

Några gånger har jag genom enkla övningar hjälpt vänner att hitta till sitt eget inre ljus och det är lika underbart varje gång att se hur "DE" plötsligt ÄR där, i ögonen. Det börjar lysa och man riktigt ser hur den inre människan dyker upp där! Det är magnifikt! Jag har gjort så att jag ställer dem framför en spegel och ber dem se sig själva i ögonen och säga "hej" till sig själva! Det ögonblicket är också magiskt och så vackert! Igår såg jag "mig" för första gången, fullt ut! Jag fick en aning om den hela människa jag kommer att vara och jag är så otroligt lycklig över detta!

Säkerligen skulle mer än en människa säga att jag är helt tokig, schizofren och fullkomligt galen... Men det bryr jag mig verkligen inte om! Jag är JAG! Det är sådana här saker JAG gör och som gör mig HEL! Det finns bara en jag i hela världen!

Att stå inför en spegel och se sig själv djupt i ögonen och säga till sig själv "Jag älskar dig!" är något av det mest värdefulla man kan göra!

Det finns en metod som härstammar från Hawaii där man med 4 små meningar kan starta positiv förändring och processer i ALLT i hela sitt liv. Genom att tänka på det som är bekymmersamt för en och sedan upprepa, som i ett mantra:
Jag älskar dig!
Jag är ledsen!
Förlåt mig!
Tack!

Sätter man igång energier som är så bra och så rätt!

Ja just det ja... Sedan igår är jag också helt medicinfri!!!!! Jag har länge gått och funderat på hur jag ska göra men nu har jag äntligen bestämt mig. Inga fler mediciner för mig just nu! Jag mår fantastiskt!!!!!

4 kommentarer:

  1. Din blogg är helt otrolig!!
    Varje gång jag läser dina inlägg blir jag lika hänförd och känner inom mig hur du sprider glädje, genom att skriva om hur glad och lycklig du är.
    Jag blir så glad för din skull och känner mig nästan lite ego, som suger åt mig en massa positiv energi från din blogg.
    Känner att jag borde ge lite tillbaka, men samtidigt vet jag inte hur jag ska ge dig positiv energi genom din egna blogg.
    Den här kommentaren hoppas jag ger dig lite, för jag vill att du ska veta att jag ser det som en ära att få vara din kompis och få ta del av dina tankar, känslor och allt du upplever.
    Du är en inspiration för mig ska du veta.
    Tack för att du är den du är!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är meningen att du ska suga till dig positiv energi från min blogg! Så bara ta allt det du behöver och lite till! Det är liksom syftet! Din kommentar värmer och gör mig ännu gladare!!! :-) Tusen jättetack!!!! Jag säger som i filmen: "Pay it forward"!
      Min tanke är att sprida så mycket som möjligt! Det är ju liksom mitt syfte och min gåva! Jag får så otroligt mycket igen när jag ser hur mitt positiva sprider sig som ett obotligt virus och skapar MER glädje och MER positivt och väcker HOPP!!! För ALLA kan hitta sin väg! Alla kan bli lyckliga och fulla av glädje och kärlek!

      Radera
  2. Underbart du skriver och vilken underbar upplevelse. Starkt av dig att besluta att leva utan dina mediciner. Skulle
    Inte vilja leva en dag utan mina och då är min grund åsikt att inte äta läkemedel .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns ända in i hjärtat! Tack!

      Radera