måndag 7 januari 2013

Om Självkännedom

Nedan följer ett citat från "Profeten" av Khalil Gibran som har berört mig djupt, som jag vill dela med mig av till er!

En man sa: "Tala till oss om Självkännedom. Och han svarade och sade:
"Era hjärtan känner i sina tysta djup dagarnas och nätternas hemligheter.
Men öronen törstar efter ljuden av ert hjärtas kunskap.
Ni vill vidröra era drömmars nakna kropp. Och det är riktigt att ni bör få det.
Er själs dolda källåder måste av inre nödvändighet stiga uppåt och porlande söka sin väg mot havet; och skatten från era omätliga djup ska ligga avtäckt inför era ögon.
Men väg inte er okända skatt på våg och sök inte pejla djupet av er kunskap med sond och lod.
Ty ert jag är ett hav, omätligt och utan gräns.
Säg inte: "Jag har funnit Sanningen" utan hellre: "jag har funnit en sanning."
Säg inte: "Jag har funnit själens väg''", säg hellre: "Jag har mött själen vandrande på min stig."
Ty själen vandrar på alla stigar. Själen vandrar inte på utstakad väg, ej heller växer den som ett strå.
Den slår ut som en lotusblomma med oräkneliga kronblad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar