fredag 25 januari 2013

Ordets makt

Under NLP kursen pratade vi mycket om hur hjärnan tolkar olika ord. Idag vill jag berätta om ordet "inte". Ordet "inte" är ett ord som hjärnan omöjligen kan greppa. Det går helt förbi hjärnan när vi använder ordet "inte".

Har ni tänkt på hur det blir, när man säger till barn att de "inte ska spilla", "inte ska ramla", "inte ska ta på en varm platta" osv... Barnen blir som radiostyrda bilar och gör precis det som man sagt att de "inte" ska göra. Detta är just för att hjärnan helt enkelt saknar en koppling till just det ordet.

Idag provade jag denna kunskap på min dotter, som snart fyller 6 år. Hon sa till mig att hon inte kunde somna, varpå jag lugnt och samlat förklarade för henne att det var helt okej och precis som det skulle vara. Sedan bad jag henne lugnt och kärleksfullt att bara slappna av, ta djupa härliga andetag och föreställa sig skog och natur, höra fågelkvitter och annat OCH att hon skulle koncentrera sig på att INTE somna...

Sedan gick jag och lade mig i ett varmt och härligt bad. I vanliga fall så brukar hon ligga vaken när jag kliver ur badet. Idag sov hon som en sten!

På just detta sätt kan man "lura" sin egen hjärna också genom att tänka "Det är inte så lätt" istället för att tänka "Det är så svårt". Eller "jag mår inte så bra" kontra "jag mår så dåligt". Smaka på meningarna. Känn skillnaden i känslan som finns inom dig beroende på vilken av meningarna du säger. För närvarande genomgår hela mitt språkbruk en radikal förändring.

Samma sak gäller för ordet "försöka". Att "försöka göra" någonting är lika med ingenting. Antingen så gör man eller så gör man inte. När man lägger till "försöka" i något man säger så har man redan där ställt in sig på att misslyckas eller att överlämna skeendet till "ödet". Säger man istället att man ska "göra" så ökar chanserna märkbart att lyckas direkt.

Lägg märke till hur just dina tankar går och vilka ord som kommer över dina läppar under en dag. Hur är din inre monolog och din yttre dialog? Skulle det kanske till och med kunna vara helt okej att prova med någon liten förändring av orden du använder? Försök, vetja! Du har ingenting att förlora och allt att vinna!


Med önskan om en underbar helg och mycket positiv förändring i just Ditt liv!

2 kommentarer:

  1. Härligt hur du formulerar dig så väl i skrift :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihihi, tusen tack sötaste!!!! Älskar och är innerligt tacksam för min gåva och förmåga med alla fina bokstäver :-)

      Radera