tisdag 31 december 2013

Året som gått

Årets sista dag. För en gångs skull har jag tagit tid på mig, att i lugn och ro reflektera över året som varit. Det första som slår mig är hur medveten jag varit under största delen av året. Jag har aldrig varit så medveten om mitt liv, som jag är idag.

Jag har gått tillbaka och läst gamla inlägg och får upp minnesbilder från just när jag skrev vissa inlägg och det är också ovanligt för mig. Något som slår mig mest är att jag ser hur förändrad jag är. Hur mycket jag lärt mig och vilken otrolig väg jag haft att gå detta år.

Trots att jag fortfarande trillar tillbaka i gamla hjulspår med jämna mellanrum och faller hårt så studsar jag ändå tillbaka ganska snabbt (jämfört med innan) och kan hitta något bra i alla lägen i alla fall. Jag är duktigare på att släppa sådant som jag inte kan påverka och lägga fokus på att hitta lugnet i mig istället.

Min självkänsla är mycket bättre! Jag är bättre på att ta hand om mig själv och stå upp för mig själv! Jag hittar allt oftare tillbaka till en bra känsla i ensamheten...

Detta år har handlat om tacksamhet, ansvar, självkännedom och kärlek. Det har också handlat om att göra mitt bästa för att hitta balans och tillit till mig själv och de som står mig närmast när allt omkring mig faller i bitar. Det har absolut handlat om att lära mig se vilka som faktiskt står mig närmast.

Mitt år har innehållit tusen och åter tusen skratt och glädjestunder. Det har också fört med sig tårar och förtvivlan. Och någonstans har jag landat i att det är ju den jag är! Jag är lika delar av alltihop! Jag susar runt som en studsboll mellan känslolägen och känner väldigt mycket och intensivt. Jag är färgsprakande, intensiv, extrem, fylld av lycka och sorg. Det är mitt naturliga tillstånd! Det är det som är normalt för mig. Och då är det helt okej, tänker jag!

Det är med en djup känsla av hopp och tillförsikt som jag nu ska börja blicka framåt och släppa det som varit. Följa hjärtats röst in i framtiden! Fortsätta utveckla de förmågor jag har och välja att lägga kraft och energi på att se det som för mig framåt istället för att fastna i dåtid.

I en stunds total klarhet kan jag se mig själv och alla de framsteg och enorma förändringar jag genomgått och jag häpnar över hur magnifikt det är! Jag har gjort mitt bästa med det jag har och allt är precis som det ska!

Jag önskar er alla ett fint avslut och ett kärleksfyllt nytt år!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar