måndag 10 februari 2014

En tidning som förändrar

Nu ska ni få höra! Jag och en väninna har fått klartecken från Vetlanda kommun att påbörja ett litet miniprojekt...

För en tid sedan hörde en kommunanställd från Uddevalla kommun av sig till mig och ville använda ett av mina blogginlägg i en tidskrift som de har som projekt för att sprida kunskap och öka medvetenheten om Aspergers inom kommunen. Projektet sysselsätter även personer med Aspergers.

Ur detta föddes så en tanke tillsammans med min tidigare handledare på Vetlanda kommun om något liknande här.

Tanken är således att jag och en väninna, båda med olika diagnoser, ska producera en tidskrift i syfte att sprida kunskap om olika psykiska funktionsnedsättningar som riktar sig främst till myndigheter, kommunala instanser och psykiatriska vårdenheter!

Tänk er det fantastiska i att få vara med och forma en produkt som kan förbättra kommunikationen mellan utsatta grupper och myndigheter mm. Att tydliggöra de svårigheter och hinder som för oss är så energikrävande och kanske bidra till att öka medvetenheten så att fler av oss med psykiska funktionsnedsättningar har en större chans att få behålla mer av den lilla ork vi har och kanske kan lägga den energin på att komma ut i sysselsättning istället.

Givetvis har min hjärna redan målat upp ett scenario som inte ens går att beskriva i ord. Jag ser en ljusare framtid för många av oss. Jag ser en tydligare dialog och ett enklare informationsutbyte mellan myndigheter/instanser och utsatta grupper. Möten som är produktiva och givande för alla parter och som faktiskt leder någonvart. Jag ser hopp!

Idag har vi så satt oss ner och haft en möte där vi målade upp grunderna till denna idé och där stormtrivs min hjärna! Att få släppa loss kreativiteten och drömma stora drömmar! Detta är i alla fall en början på något som kanske kan bli något jättestort i framtiden!

I ett samhälle där allt fler får diagnoser behövs broar för att det ska bli så bra som möjligt! Vi som är som cirklar behöver få vara det och ska kunna leva sida vid sida med alla fyrkanter och när vi hittat det ultimata sättet att samarbeta med de bästa förutsättningarna, ja då kan vi börja bygga ett bättre samhälle som gynnar alla!

4 kommentarer:

  1. Grattis!!!
    BRA..... Tycker det låter kalas, o jag förstår att du redan kan se hela scenariot inom dig, är likadan :)
    Nu får du chansen att nå,,,, det är ju det man brinner för och ej att förglömma chansen att få vara kreativ
    önskar dig/er all lycka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, Maria!!! <3 Ja, det är verkligen en möjlighet att kunna bidra med något positivt och bra :-)

      Radera
  2. Vad roligt! Jag är glad att vår tidning kan inspirera andra, jag tycker er idé låter fantastisk! (blir smått avundsjuk, skulle vilja ha kommit på det själv) Lycka till!
    Thomas / Uddevalla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Thomas! Det är ju Er idé som födde vår idé och jag hoppas att detta är början till något som kan sprida sig och bli en självklarhet i varje kommun :-) Nu ska vi bara verkliggöra visionen :-)

      Radera