onsdag 22 januari 2014

Vardag?

I fredags träffade jag min nya psykolog för första gången. Vi hade ett så kallat "vårdplaneringsmöte" där vi skulle komma fram till vad hon kunde hjälpa mig med inom ramarna för vad Landstinget bekostar. Där lärde jag mig något nytt igen. Landstinget bekostar nämligen bara psykolog för terapi som anses nödvändig för min dagliga funktion, typ, som psykologen bedömer. Det jag själv känner eller upplever faller bort, om inte psykologen anser det nödvändigt eller så får jag bekosta terapi privat.

Hur eller hur så diskuterade vi fram och tillbaka och hon föreslog till slut en KBT baserad terapiform som är speciellt framarbetad för personer med ADHD/ADD för att lära sig ha en fungerande vardag. En vardag med fasta rutiner. Enligt forskning så blir livet lättare och man mår bättre om man har en rutinbunden och fungerande vardag.

Psykologen frågade mig om jag någon gång i hela mitt liv haft en fungerande vardag. Till min stora förvåning kom jag fram till att "Nej, det har jag aldrig haft". När jag väl får en del av vardagen att fungera, eftersom jag lägger all fokus på just den delen, så faller en annan del. Jag har aldrig lyckats få helheten att fungera. För mig var detta som att få en betongvägg i huvudet. Jag blev helt perplex och nollställd. Det tog ett par dagar innan den insikten hann ikapp och det var inte vackert vill jag lova...

Det var en chock!

Sen började jag fundera över om jag ens förstår innebörden av ordet "vardag". Vi slänger oss med det ordet hela tiden och alla talar om det som om det vore något självklart och givet. Jag kom fram till att jag egentligen inte ens kan beskriva "vardag" med ord som känns vettiga. Jag vet helt enkelt inte ens vad det betyder. Så jag gjorde som jag alltid gör. Jag konsulterade internet och tänkte att jag skulle hitta något lexikon som innehöll en vettig beskrivning på vad "vardag" är. Och det jag kom fram till är att DET FINNS INGEN DEFINITION AV ORDET VARDAG!!!! Mer än att "vardag" är måndag - fredag förutom helgdagar. Jamen, DET var ju riktigt hjälpsamt!

Följaktligen står jag nu här och är helt blank! Hur ska jag kunna få en fungerande, rutinbunden vardag, när jag inte ens förstår vad det är och uppenbarligen inte någon annan heller, eftersom det inte finns någon vettig förklaring på det. 

Vad menar folk egentligen när de talar om vardag? Vad menar forskarna? Vårdpersonalen? Myndigheterna? 

Jag hoppas verkligen att min psykolog har klart för sig vad "vardag" är eftersom hon ska hjälpa mig att jobba fram en fungerande sådan... 

Självklart har jag ju en inre föreställning om vad en "vardag" kan tänkas bestå av, men eftersom jag aldrig haft en fungerande sådan så har jag inte riktigt grepp om hur en "fungerande vardag" skulle kunna tänkas se ut... Hittills har det ju varit "på" eller "av" som gäller och det har jag ju konstaterat, att det håller verkligen inte i längden...

Det är ju själva "på" delen som är en stor del i att jag är en vidbränd spillra av mitt forna jag, idag. Och "av" delen gör ju bara att allt faller som ett korthus omkring mig. 

 Det ska bli spännande att se om och hur jag ska få till denna, så kallade, "fungerande vardag" och ännu mer spännande att få reda på vad det är för något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar