måndag 27 januari 2014

Hoppet om en framtid

Besök nummer två hos psykologen var en tiopoängare!

Det finns en plan, en plan om att skynda långsamt. Att ta till nya strategier, nya tankar. Att stifta och befästa nya regler som tämjer mitt vilda sinne. Att få in "lagom" i livet och forma tillvaron till en vardag som fungerar. Att målmedvetet valla in alla delar av mig till en helhet där rutiner håller.

Hon är riktigt bra och jag känner hopp och trygghet när hon pratar. Hon är tydlig och rak i sin kommunikation och jag känner att jag förstår, hänger med. Hon inger förtroende och lyssnar, återkopplar, frågar, förklarar. Där finns ord som jag förstår och kan relatera till. Meningar som formar en helhet, som förmedlar en bild som jag ser tydligt och kan ta till mig!

Jag kan lugnt låta hjärnan försöka vika undan och fly när det börjar bli jobbigt, hon fångar in och ser det jag själv inte ser. Hon vet vad hon gör och jag vet det också och det känns väldigt bra!

Vi ska följa en terapimodell som är speciellt utarbetad för personer med ADHD/ADD problematik. Där man faktiskt tar fasta på styrkorna inom både ADHD och Asperger och använder dem till att forma vardagen till något som fungerar, som flyter på, som ger energi istället för att suga ut den. Det finns hopp!

Det finns en "cirkel" som beskriver problematiken med ADHD/Asperger hjärnan som vi utgår ifrån och den ser ut som följer:

- Koncentrationssvårigheter, impulskontroll leder till
- Bristande strategier i att organsiera, planera, uppskjutande, prioritera, problemlösa som i sin tur leder till
- Funktionsnedsättning, som leder till
- Erfarenhet av misslyckande och underprestation i olika områden i livet, som leder till
- Negativa tankar om sig själv, andra och framtiden som kan ge ångest och nedstämdhet, som leder till första punkten.

En ond cirkel helt enkelt...



5 kommentarer:

  1. Hej Jag heter Maria ( ad. ADHD-power bla)
    Du skriver väldigt fint och med ljus det är strongt gjort...
    Men jag ville bara rekomendera en bok jag o min psykolog använde den är min andra bibel (tyyp)
    http://www.adlibris.com/se/bok/adhdadd-som-vuxen-sa-lyfter-du-fram-dina-styrkor-9789127121423
    Önskar dig allt Gott!!
    E Maria Johansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria! Tack! Jo, jag äger boken och har läst den och den är fantastiskt bra! Jag har skrivit en recension av den här på bloggen faktiskt :-) För något år sen lite drygt :-) Det är nog dags att läsa den igen... Tack för påminnelsen :-) Önskar dig allt gott också! Kram!!!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Torbjörn!
      Den uppfattningen jag har är att ADHD och ADD i grund och botten i princip är samma sak. Det enda som skiljer är H:et (hyperaktiviteten), annars är koncentrationssvårigheterna och uppmärksamhetssvårigheterna de samma för båda diagnoserna. I USA , har jag för mig, så hette allt ADD tills för ett tag sen när man började skilja på ADHD och ADD just på grund av hyperaktiviteten. Svårigheterna med funktionshindren verkar vara ganska likadana överlag och jag är övertygad om att du kan få ut mycket av boken :-) Originaltiteln är "The gift of adult ADD". Så den som lämnat den negativa kommentaren verkar ha stirrat sig blind på just att det står "ADHD" ... Det kan ju vara så enkelt också att den som översatt boken i ren klumpighet valt att bara använda "ADHD" utan att förstå att det finns lite skillnad mellan ADHD och ADD och att det faktiskt kan vara viktigt att nämna båda vid namn.

      Boken i sig handlar absolut inte bara om hyperaktivitet och då kan jag känna att den rent faktiskt berör både ADHD och ADD och är till nytta för båda diagnoserna.

      Hoppas mitt svar varit lite givande och klargörande...

      Radera