tisdag 28 januari 2014

Fokus?

Idag har jag full koll på vad just begreppen "koncentrationsstörning" och "bristande impulskontroll" är. Jag har aldrig varit så medveten om just detta som nu. Skillnaden idag är att jag betraktar dessa egenskaper i mig med en nyfikenhet och en ganska underhållande attityd istället för att störa mig på dem.

Jag kan meddela att jag i skrivande stund lyckas felstava i princip vartenda ord jag skriver och fingrarna smattrar i en på tok för hög hastighet mot tangentbordet och skrivandet blir relativt omständligt eftersom jag måste radera och skriva om hela tiden...

Jag kan nog lugnt konstatera att detta är ADHD i sitt esse hos mig. Jag vaknade med en miljon idéer i huvudet om vad jag ville göra idag och hur produktiv och effektiv jag skulle vara. Väl uppe så  frontalkrockade alla tankar i överljudshastighet och allt är en enda salig röra där inne. Jag har börjat med minst sju olika saker och släppt dom lika fort. Det där som kallas fokus är överallt och ingenstans där det borde befinna sig, just nu...

Tiden har rusat förbi och jag blev rejält förvånad när jag tittade på klockan och kunde för mitt liv inte förstå vart flera timmar tagit vägen. Att göra en sak från början till slut, som kräver tankeförmåga är helt uteslutet idag.

Jag har så många tankar och funderingar och det går i en sån fart att jag inte hinner få fatt på dem och greppa dem... Jag springer runt i lägenheten från ett rum till ett annat. Petar på en sak, googlar en annan sak. Hittar en pryl som varit försvunnen i ett halvår, lägger den någon annanstans. Skriver en mening, rusar iväg på toa, dricker vatten, skriver lite till. Sjunger för full hals, dansar lite. Förlorar mig i minnen. Sätter mig igen bara för att flyga upp lika fort igen eftersom jag kom på att jag skulle ta fram nåt ur frysen.

Och jag har bestämt mig för att låta det vara så idag. Jag har inte valt att födas med detta, det är en del av den jag är och jag accepterar det och hänger med i svängarna istället. Jag sänker kraven på fokus idag. Idag är fel dag för fokus. Idag samarbetar jag med hela mig själv. Idag är jag min vän och stöttar i det krångliga.

Jag förbereder mig för många skratt och tokiga ögonblick idag istället. Underhållningsvärdet är episkt på mig idag. Lika bra att bara luta sig tillbaka och njuta av showen säger jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar